At FIFA-president Sepp Blatter har kunngjort at han vil gå av, blir møtt med lettelse og glede blant den skandalebefengte fotballorganisasjonens største sponsorer.

Coca-Cola, Visa, Adidas, Hyundai og McDonald's er blant FIFAs største sponsorer, og de har alle lenge tatt til orde for at det må være mer åpenhet i den mektige fotballorganisasjonen.

Sponsorene sier Blatters kunngjøring om egen avgang er en god begynnelse, men at det må gjøres mye mer for å rydde opp i FIFA.

— Blatters avgang er en viktig skritt i på veien til å gjenoppbygge tilliten, men det gjenstår mye arbeid, sier VISA i en uttalelse.

Dårlig reklame

Blatter kunngjorde sin avgang tirsdag, kun seks dager etter at amerikansk politi pågrep en rekke FIFA-topper og siktet dem for korrupsjon, og kun fire dager etter at han ble gjenvalgt til sin femte periode som organisasjonens president.

Markedsføringseksperter mener at korrupsjonsetterforskningen av FIFA er en lettelse for sponsorene, som har vært i en kinkig situasjon. På den ene siden har de undertegnet langsiktige avtaler med FIFA, blant annet lukrative VM-kontrakter.

På den andre siden er korrupsjonsanklagene mot FIFA svært dårlig reklame for sponsorene, som frykter de vil sverte også deres navn og rykte overfor forbrukerne.

Strengere krav

Men det faktum at det nå er igangsatt omfattende etterforskning av korrupsjonsanklagene, gjør det imidlertid lettere for sponsorene å fortsette avtalene med fotballorganisasjonen.

— De trenger ikke lenger være så bekymret, for et av de største problemene har vært Sepp Blatter selv, sier Miro Copic, professor i markedsføring ved universitetet i San Diego i USA.

— Det er markedsføringsfolk rundt omkring som virkelig trekker et lettelsens sukk nå, tror han.

Men Blatters kommende avgang kan også føre til at sponsorer i framtiden vil komme med strengere krav.

— Jeg tror at sponsorene kommer til å gjøre mye for å hindre at lignende ting skjer igjen, sier James Gregory, styreleder i konsulentfirmaet Tenet Partners i New York.

Tviler

Andre eksperter har derimot få forhåpninger om at korrupsjonsskandalen i FIFA vil føre til reelle endringer i de mektige idrettsorganisasjonene.

— Det vil bli en ny leder, som jo er positivt. Men det er vanskelig for én person å endre kulturen til en hel organisasjon, påpeker Susan Liautaud, foreleser i offentlig politikk ved Stanford University.

Men at Blatter nå går av, fjerner likevel et av de største hindrene på veien mot mer åpenhet og mindre korrupsjon.

— Problemet er løst, sier Andrew Woodward, tidligere PR-sjef i VISA.

— Dette var det største hinderet, og det forandrer alt.

(©NTB)