Som om det ikke er dramatisk nok fra før å kjøre Paris-Roubaix, så fikk sykkelsporten søndag en ny ulykke hvor en syklist ble påkjørt av en pressemotorsykkel.

Det var Team Sky-rytter Elia Viviani (27) som ble klistret inn i gjerdet på brosteinspartiet ved Arenberg da det gikk en velt rett foran ham, og motorsykkelen bak ikke klarte å stoppe.

Team Sky-rytter Elia Viviani ble påkjørt av en motorsykkel under søndagens Paris-Roubaix. Foto: NTB Scanpix

— Vi kom kjørende litt lenger bak så vi så ikke hva som skjedde. Men vi hørte på rittradioen at det var en velt, og mekanikeren løp ut med hjul som vi alltid gjør. Han kom tilbake og rev en ny sykkel ned fra stativet på taket av servicebilen. Men det viste seg at han hadde så store smerter at han i stedet ble kjørt rett på sykehus. Det var jo et sjokk, sier sportsdirektør i team Sky, Gabriel Rasch, til Aftenposten søndag kveld.

Ble kjørt rett til sykehus

Han bekrefter at det var en pressemtorsykkel, det finnes 10-15 slike ute i løypen i denne typen ritt.

Senest i vårklassikeren Gent-Wevelgem i mars døde en syklist etter skadene han pådro seg da han ble påkjørt av nettopp en motorsykkel.

Du kan se video av søndagens ulykke i Paris-Roubaix her:

Viviani hadde smerter i brystet. Han dundret inn i gjerdet med brystet først, og rittets ambulanser ble derfor kontaktet. Derfra bar det rett til sjekk på sykehus.

Gabriel Rasch er sportsdirektør i Team Sky Foto: Espen Hansen, Aftenposten

— Det går bra med ham. Han er tilbake sammen med laget. Men vi fryktet det skulle være indre skader. Vi kan ikke ta noen sjanser. Men han er «bare» forslått, opplyser «Gabba» til Aftenposten.

- Ishockey er ikke i nærheten av dette

— Han kom inn i Arenberg-brosteinspartiet sist i gruppen han satt i. Han klarte å stoppe der velten gikk, men så kom motorsykkelen. Når vi komme rinn på brosteinen, det er så røft og tøft, og småvått på bakken, da er det lettere å få stoppe med en sykkel enn en motorsykkel. Jeg vet ikke om motorsykkelen ikke så velten eller om han ikke klarte å stoppe fort nok eller om han lå for nærme, sier Team Sky-direktøren som selv har en lang karriere som proffsyklist bak seg.

— Jeg har spilt ishockey siden jeg var to år, og folk spør meg hvordan jeg kan gjøre det. Det er jo livsfarlig. Men det er ikke i nærheten av det å være syklist. Ikke i nærheten. Når det kommer en motorsykkel og smeller inn i deg på den måten, du treffer et gjerde, en midtrabatt, en stolpe, i 40 km/t… Du får ikke det samme i en hockeytakling. Dette er en tøff idrett, sier Rasch.

- Får dere litt skrekken når det skjer såpass hyppig?

— Ikke skrekken. Det største problemet er alle pressemotorsyklene. Det er de som lager problemer. Det er det som går ut over sikkerheten. På brosteinspartiene er det ikke mye plass, det er ikke plass til mer enn en bil. Så kommer det ryttere med motorsykkel på en side og en servicebil til lagene på den andre. Da blir det vanskelig.

Glad det settes fokus på sikkerheten

Han understreker at sporten ønsker mediedekning, og ser behovet for å ha fotografer og TV-kamerafolk ute i løypen.

— Men man må kanskje se på en annen måte å gjøre det.

— Nå legger dere i pressen merke til dette. Dere har fokus på det. Akkurat som når dere begynte å skrive om doping. Da hadde dere fokus på det og fulgte det opp. Nå kommer også dette med ulykker i media. Fordi dere har fokus på sikkerheten. Men tenk om det har vært sånn alltid? Jeg er glad for at det blir fokus på sikkerheten til rytterne. Men pressemotorsyklene er i veien for oss. Og i disse rittene som i Paris-Roubaix, da er det full gass, altså, sier rasch.

Viviani selv har twitret at han har det etter forholdene bra.

— I dag var jeg uheldig. Men samtidig verden heldigste. En skikkelig smell i brystet, og kutt i hoften og brystet.

Hør siste episode av Aftenpodden Sport og få med deg en elleville historien om da Lars Tjærnås havnet i masseslagsmål: