Bislett Alliansen må på sponsorjakt for å redde stjernestevnet Bislett Games de kommende årene. Samarbeidet med ExxonMobile er over.

– Vi har hatt dette oljeselskapet som tittelsponsor i 29 år, men etter årets stevne har selskapet bestemt seg for ikke å fornye avtalen med oss. Jeg vil ikke si det er noen krise, men det er klart vi i Bislett Alliansen står foran noen store utfordringer, sier administrerende direktør Rune Stenersen i Bislett Alliansen til NTB.

Han sier at det er en drøy uke siden folkene bak Bislett Games fikk beskjeden om at ExxonMobile ikke lenger så seg i stand til å opprettholde sponsoratet.

– Vi har fulgt nøye med i oljebransjen den siste tiden, så vi har jo sett hvordan det har gått, men jeg må samtidig si at vi har hatt et så tett og nært samarbeid med ExxonMobile at det likevel var et sjokk da realitetene slo innover oss og samarbeidet var over, forteller Stenersen.

Han sier at det er mange millioner kroner per år i tapte inntekter. Nå starter jakten på en ny sponsor av samme størrelse og klasse.

Omsetning på 20 millioner

Bislett Games er etter hvert blitt et skikkelig storstevne og litt av en bedrift. Omsetningen i 2016 er på 20 millioner kroner.

– Det er et stort og anerkjent arrangement vi har ansvaret for som får stor oppmerksomhet globalt. Vi jobber hardt for å få det til å gå rundt, for dette er ikke noe overskuddsforetak, forklarer Stenersen.

Han sier også at stevnet for 2017 er sikret, med eller uten tittelsponsor, men samtidig legger han ikke skjul på at Bislett Alliansen må få på plass en ny tittelsponsor så fort som mulig.

– Vi kommer til å jobbe hardt og intensivt utover høsten. Håpet er at en ny solid sponsor er på plass på denne siden av årsskiftet, sier han.

Stenersen er selvsagt trist etter at samarbeidsavtalen ikke ble fornyet, men han er også svært takknemlig for det bidraget oljeselskapet er bidratt med i alle disse årene.

— Kan bli en stor utfordring

Nå er han spent på hvordan situasjonen er på sponsormarkedet på dette nivået.

– Vi starter med å snuse litt rundt nå, både i Norge og internasjonalt. Vi vet ikke egentlig ikke hva vi går til, for dette har jo ikke vært på agendaen vår de siste 29 årene. Jeg er optimistisk med tanke på å få på plass en ny sponsor uten altfor store problemer. Bislett Games er stort og har et godt ord på seg, sier Stenersen til NTB.

Han vil ikke kalle det for noen krise at ExxonMobile er blitt borte på sponsorsiden, i alle fall ikke nå, men sier at det kan forandre seg.

– Det kan bli en stor utfordring i framtiden hvis vi ikke får på plass en støttespiller som kan gi oss omtrent det samme som ExxonMobile har bidratt med i alle disse årene.

Rune Stenersen sier også at han håper den flotte norske innsatsen i Amsterdam-EM også skal gi Bislett Alliansen og Bislett Games litt drahjelp på sponsorsiden, for det er et visst trykk rundt norsk friidrett i øyeblikket.

Det er osloklubbene BUL, Vidar og Tjalve som står bak Bislett Alliansen, som ved siden av Bislett Games også drifter Bislett stadion for Oslo kommune. Alliansen har fem og et halvt årsverk i faste stillinger.

(©NTB)