RIO DE JANEIRO: — Det blir veldig tøft. Det er ei hard løype, og den er bratt. Jeg har ikke opplevd fellesstarter i mesterskap som har inneholdt så mye forskjellig. Ikke så mange bakker. Det blir det tøffeste jeg har vært med på, sier Boasson Hagen til Aftenposten.

OL-SYKLISTENE: Edvald Boasson Hagen (fra venstre), Lars Petter Nordhaug, Sven-Erik Bystrøm og Vegard Stake Laengen. Foto: Martin Slottemo Lyngstad

Han, Lars Petter Nordhaug, Vegard Stake Laengen og Sven Erik Bystrøm skal gjennom ei svært krevende løype på 241 kilometer.Det norske OL-laget har vært i Rio de Janerio noen dager og testet traseen. For å si det sånn: OL-fellesstarten er ikke for pyser. Det er kanskje den tøffeste noensinne i et OL. Det blir derfor en kraftanstrengelse, en skikkelig manndomsprøve.

Løypen inneholder både partier med brostein og småstigninger innledningsvis.

Men på den siste tredjedelen kommer desserten. Det skal sykles en rundløype på 22 kilometer tre ganger. På hver runde er det en stigning på nærmere ni kilometer. På det aller tøffeste partiet er det nærmere 15 prosents stigning.

LES OGSÅ:

Som Tryvann og Holmenkollen

— Den er hard, den er veldig tøff. Det siste tøffe mesterskapet var VM i Firenze i 2013. Men denne er enda tøffere. Beijing-OL var også tøft. Det er vanskelig å sammenligne, men det er hakket hvassere enn hva som har vært før, mener Lars Petter Nordhaug.

- Beskriv stigningen dere skal gjennom på de tre siste rundene.

— Førstedelen er 12-13-14 minutter med 9 prosent stigning, og det er veldig bratt. Hvis vi skal sammenligne; den er litt kortere enn stigningen opp til Tryvann, men mye brattere. Men det er bare den første delen av bakken. Du kan kjøre Tryvannsbakken bare at den er litt kortere, så kommer det en liten utforkjøring og så er det tre nye kilometer i litt slakkere terreng. Litt som opp mot Holmenkollen. Det går ikke an å sammenligne helt, men det er ei veldig tøff løype, konstaterer Nordhaug.

Lars Petter Nordhaug. Foto: NTB scanpix

Demper forventningeneChris Froome, Vincenzo Nibali og Alejandro Valverde nevnes blant de største favorittene.

De norske er realistiske. De mener de må ha en svært god dag for å ta medalje.

— Det er ikke vi som er best og har favorittstempel. Den favoriserer ikke noen av oss. Men vi skal kjempe så godt vi kan, sier Boasson Hagen.

- Hva skal til for at du blir med helt inn?

— At det ikke blir kjørt så hardt opp bakkene i starten av den lengste, at jeg henger med over den første biten, da kan det jo skje at jeg er med helt inn. Da kan jeg klare å bite meg fast.

Ingen kommunikasjon

I motsetning til etapperitt som Tour de France er det ikke radiokommunikasjon med sportsdirektører og følgebiler. Det betyr at rytterne må ned i bilen for å prate og få info.

— Det har lite å si fordi det er likt for alle. Men vi må ta flere avgjørelser sammen underveis, snakke mer sammen og være klarere i kommunikasjonen. Men for å si det rett ut: Det rittet her er så hardt at hvis vi er i stand til å prate sammen, så er det positivt ..., melder Nordhaug.

— Vi må tenke litt selv. Vi må være våkne. For dem som sitter i bilen får vite hva som skjer mye senere enn oss. Man må være på alerten og sitte på riktig sted, mener Boasson Hagen.

I RIO: Erlend Nesje og Martin Slottemo Lyngstad.

Landslagssjef Stig Kristiansen har ikke utnevnt noen kaptein.— Den som er sterkest har den rollen. Men hverken Edvald eller Lars Petter får gå i et tidlig brudd, med mindre det er noen andre i samme klasse i det bruddet. Men Edvald blir nok passet godt på.