Billettene utlendinger, altså ikke-brasilianere, har kjøpt til OL deles bare ut på ett billettkontor. Ja, du leste riktig, på bare ett billettkontor i gigantbyen Rio de Janeiro. I løpet av torsdagen utspant det seg utrolige scener på dette kontoret i bydelen Botafogo.

GA OPP: En russisk dame var nær ved å ikke orke mer i billettkøen. Foto: Rune Sævig.

En russisk dame hadde nesten gitt opp etter mange timers venting og satt med hodet i hendene. Hun ville ikke snakke med BT om den totale billettfiaskoen. En amerikaner fra delstaten Washington i USA kom i stedet løpende for å takke for at journalister ville gi skandalen oppmerksomhet.— Jeg har vært her i åtte timer nå. Jeg kom klokken ett i dag og har vært her siden, sier Christina Jepperson sent torsdag kveld.

Det er firmaet CoSport som selger OL-billetter til store deler av verden. Blant annet til USA, Australia og store deler av EU, samt Norge.

Utrolig treghet

I løpet av torsdagen var godt over 1000 personer innom for å hente sine billetter. Ingen skulle kjøpe billetter, det var allerede gjort, bare hente dem. På billettkontoret i Botafogo ble de møtt av et byråkrati av en annen verden. Først måtte man stå i kø for å melde sin ankomst. Deretter vente for å få vite om billetten var der. Så skulle man vente for å bli ønsket velkommen til å stå i en ny kø for å hente billettene.

Den siste køen var lang og treg. Bare fire personer om gangen fikk lov til å komme inn på et kontor, der passet skulle verifiseres opp mot navnet på billetten før man fikk billetten i en konvolutt.

Colombianerne Oscar Ortega og Carlos Barreto fikk nok og begynte å skjelle ut personalet. Noen ba dem roe seg, andre applauderte at irritasjonen endelig fikk et uttrykk.

WILLY WONKA: Amerikanske Christina Jepperson sammenligner situasjonen på billettkontoret i Rio de Janeiro med jakten på Willy Wonkas gullbillett. Til venstre står norske Arne Dale, Brasil-ekspert for Kirkens Nødhjelp. Foto: Rune Sævig.

— Jeg ble desperat og måtte bare få ut frustrasjonen. Se på dem som jobber her, de bare står der, sier Oscar Ortega og peker på personell i tjomslig samtale. Ortega og kameraten måtte avlyse middag og bruke en hel dag i Rio de Janeiro på å stå i billettkø.

— Dette er en fiasko og respektløst mot folk. Jeg vil ikke stå her i syv-åtte timer når jeg er i Rio på OL, jeg vil være med vennene mine og kose meg.

BT observerte CoSport-personalet febrilsk letende gjennom kasser med til sammen rundt 200.000 billetter for finne riktig billett. Ingen fra det ansvarlige firmaet ønsket å kommentere saken overfor BT.

— Klarer ikke se humoren

Folk sto med barnlig forventning i blikket hver gang hun kom ut, damen damen med listen over navn som kunne stille seg i kø for å få billett.

Noen jublet vilt. Andre felte en tåre av lettelse. Noen fikk rett og slett nok og ble hissige da de nok en gang ikke ble lest opp.

— Det er som i Willy Wonkas sjokoladefabrikk. Hvem får gullbilletten? sier Jepperson, og legger til:

— Dette burde være så enkelt. Man kunne hatt billettene sortert alfabetisk og enkelt funnet riktig billett. I stedet blir vi holdt her som gisler, sier amerikaneren som også arbeider som frivillig under OL.

Nordmannen Arne Dale, som arbeider for Kirkens Nødhjelp og er Brasil-ekspert, var også i køen. Han skulle hente billett til håndballkampen mellom Norge og Brasil.

— Da jeg kom hit tidlig i dag, sto det 1300 mennesker i kø. Dette er helt utrolig, sier Dale som tok det hele med fatning.

I RIO: Øystein Vik og Rune Sævig (foto).

— Jeg ser på dette som en opplevelse. Skylden legger jeg på det amerikanske selskapet. Brasilianerne som er her for å hjelpe er veldig hyggelige.Briten Paul Oppe kom også uoppfordret bort til BT for å snakke om sin frustrasjon etter å ha stått i kø over syv timer.

— Jeg er forbi tidspunktet der jeg klarer å se humoren i dette, sier han.