Torsdag ble årets Arctic Race-løype presentert. Her fra 2012.

MS« TROLLFJORD»: I maritime omgivelser ombord på hurtigruteskipet MS«Trollfjord»i solen i Oslo ble årets Arctic Race of Norway-løype presentert torsdag formiddag.Etter debutåret hvor målgang var i Harstad, og Thor Hushovd vant rittet rittet, fortsatte sykkelfesten i 2014 inn i Finnmark. I spektakulære omgivelser i vårt nordligste fylkte, med Nordkapp som en av indrefiletene, var det til slutt Belkin-rytter Steven Kruijswijk som vant sammenlagt. Alexander Kristoff snøt sykkelpensjonist Thor Hushovd for etappeseieren i Tromsø sentrum etter en dramatisk innspurt.

Torsdag ble årets løype presentert. Og rittledelsen ønsket nok en gang å presentere norske, geografiske perler. Fra 13.-16. august blir det nok en gang mulig å oppleve sykkelsiskuset nordpå.

— Stolte over samarbeidet

1. etappe starter i Harstad og har målgang i Evenskjer. 2 etappe starter i Evenskjer og har målgang i Setermoen. Etappe tre starter i Finnsnes, går via Senja og har målgang i Målselv. Før det hele avsluttes med en rundløype i Narvik.

— De to første årene var det flere folk langs løypene enn det var innbyggere der vi var, sier Knut-Eirik Dybdal, som er direktør for Arctic Race of Norway.

Det første året startet Arctic Race i Nordland og ble avsluttet i Troms. I fjor startet det i Finnmark og ble avsluttet i Troms.

— Vi er stolte over å samarbeide med Arctic Race of Norway, og vi i ASO (som er arrangørens navn, red.anm.) håper rittet skal leve for alltid og at sykkelinteressen i Norge skal fortsette å vokse. Vi ønsker å gjenta suksessen fra de to første årene, og årets løype har alle de viktige ingrediensene: sport, entusiasme, flott natur og en unik historie, sier Claude Rach fra ASO, som også er til stede på presentasjonene.

Etappe 1 - Harstad:

201 kilometer lang og har målgang i en motbakke. Det var her Thor Hushovd sikret seieren i det første rittet i 2013. Etappen avsluttes med to runder i byen.

Etappe 2 - Evenskjer-Setermoen:

155 kilometer lang. En lang og krevende bakke midtveis. En typisk spurtetappe med en flat avslutning på etappen. Klatringen skal opp Gratangsfjellet, før det bikker nedover igjen. Det hele avsluttes oppe på Setermkoen. Tre kilometer før mål skal rytterne innom militærleiren der.

Etappe 3 - Finnsnes-Senja-Målselv:

175 kilometer. Dronningetappen i årets ritt. Det starter på Finnsnes med en 100 kilometer lang sløyfe på Senja. Der blir det sykling i naturskjønne omgivelser. Etappen avsluttes inne på fastlandet p Målselv fjellandsby. En stigning på tre kilometer gir rytterne kamp på rittets nest siste dag.

Etappe 4 - Narvik:

Søndag 16. august avsluttes rittet i Nordland med 160 kilometer i og rundt Narvik. Med partier hvor det vil stige mye og bratt, men også skal kjøres like heftig utfor. HEr vil det bli mulig å angripe lederen av rittet.

Arctic Race-direktør Knut-Eirik Dybdal tegnet og forklarte med stor innlevelse på 8. dekk ombord på hurtigruteskipet i takt med at etappene ble presentert.

Thor Hushovd, som er ambassadør for rittet, kommenterer årets løype på denne måten:

— Det er en spennende rute der man har en miks av spurt og harde etapper. Veldig spennende at løpet mest sannsynlig ikke kommer til å bli avgjort før siste etappe i Narvik. Når man kjører en slik bakke fire ganger ogd et står om seieren, kan alt skje, sier Hushovd.

- Hva har dette rittet betydd for deg?

— Mye. Da det ble arrangert for første gang i 2013 følte jeg hele verden kom hjem til Norge. Det har vært en liten, men veldig bra reise å ha vært med på. En kjempesuksess med Lofoten-turen i 2013. Det var kanskje det flotteste jeg har vært med på. Det året vant jeg sammenlagt. Å være med opp til Niordkapp i fjor var en stor opplevelse. Det har vært en fantastisk reise, sier Hushovd.

Arctic Race ble etter 2014-utgaven oppgradert til en såkalt HC-kategori, som er det nest høyeste nivået før World Tour. Det er nivået på lagene som blant annet kjører i Tour de France.

- Det sportslige viktigst

Ritt-direktør Knut-Eirik Dybdal sier det sportslige hensynet veier tyngst når løypen bestemmes. Derfor måtte«naturhensyn» i år vike for sportslige hensyn.

ARCTIC RACE: Løypen.

— Det sportslige er alltid viktigst. Vi ønsket egentlig å strekke det enda lenger ut med tanke på natur om områder denne gangen, men på grunn av det sportslige bakteppet gikk det ikke. Selv om vi finner regioner vi ønsker å være i, må det passe med veier og utfordringer rent sportslig, sier han til Aftenposten. - Hva kan du si om årets løype?

— Vi skal inn i et nytt område, og vi kommer til å få se en annerledes natur enn tidligere. Den sportslige konkurransen kan nok bli litt lik den vi hadde i fjor. Men avslutningen blir hardere enn foregående år.

- Og så skal du piske rytterne inn i en militærleir?

— Ja, vi må prøve å lage det litt spektakulært og trekke inn andre elementer. Forsvaret er en viktig samarbeidspartner for oss, og de ønsker å bidra til å gjøre det spennende. Og det skal vi fåtil i år. Akkurat hva som vil skje da rytterne skal inn i Setermoen leir kan jeg ikke si så mye om. Det skal forsvaret selv få presentere når den tid kommer. Men rytterne skal få lov å holde seg på sykkelen. De skal slippe å hoppe i fallskjerm eller den type ting, sier Dybdal og flirer.

- Morsom løype

TV 2s sykkelekspert, Mads Kaggestad beskriver løypen som morsom.

— Det går litt opp og ned, men er også flatt. Så lagene må stille med litt variert lag. Ryttere som Marcel Kittel kan vinne etapper, men ikke sammenlagt. Det gjør at lagene må komme med åpen stall. Den første utgaven var bra, synes jeg. Da var det et mer spurtritt. Jeg hadde ønsket at de hadde dyrket det litt mer slik at lagene kunne sendt sine gladiatorer. Men nå legger de det opp litt annerledes. Det gjør det litt mer åpent. Også fot litt unge ryttere som kan bruke det til en arena for å markere seg. Det er også bra for de norske lagene, sier Kaggestad til Aftenposten.

— Da jeg var der oppe i den første utgaven var folk veldig opptatt av at dette skulle være Tour de France. Men det vil det aldri bli. Vi skal legge litt vekk den ambisjonen. Alle de beste rytterne kan ikke være med overalt. Mange ryttere bruker dette rittet til å komme i gang igjen etter Tour de France, mens andre ryttere som ikke har kjørt Tour de France og som er i kjempeform, kommer for å kjempe om seieren. Og kanskje får man frem noen nye navn. Men det viktigste er at man gjennom dette rittet får sykkelsporten til Norge og til en eksotisk landsdel, sier Kaggestad.