Under en måned før VM i snowboard starter, har arrangørene fremdeles ikke klart å selge mesterskapet til en hovedsponsor. Grunnen er at det er for dyrt, tror sponsorekspert Jacob Lund.

Han var sponsorsjef i DnB NOR da de inngikk en sponsoravtale med Snowboardforbundet i 2007, og er en av Norges mest erfarne på sponsing av idretten. Han har nå sluttet i DnB NOR og presiserer klart at han kun uttaler seg som ekspert på området og ikke i forbindelse med banken.

– Sponsormarkedet er ikke tørt, men det kan være at mange av sponsorene oppfatter det som for dyrt. Profileringsmulighetene i et slikt arrangement er relativt begrenset, sier Lund.

— For høy pris

Han peker på at utøverne har mange private sponsorer i tillegg, og at man må dominere arenaen for å få igjen noe for pengene.

– I og med at de ikke får noen sponsor, er nok prisen de har satt for høy, sier Lund.

VM-sjef Henning Andersen vedgår at det er lovlig sent å ennå ikke ha skaffet noen sponsor.

– Ja, det er sent, men sponsormarkedet er tøft, og vi vil ikke selge til spottpris, sier Andersen.

Han mener, i likhet med Lund, at markedet ikke er uttørket, men sier samtidig at situasjonen nå er ekstraordinær.

– Vi har jobbet med dette i mange år, blant annet gjennom The Arctic Challenge, og vi har aldri opplevd noe lignende. Vi hører fra andre internasjonale kontakter at også de sliter. Alle melder om det samme, sier Andersen.

Ramme på 37 mill.

Arrangøren har en materialfrist 30. januar. Da bør også hovedsponsoren være på plass. Andersen forteller at de er i forhandlinger nå, men vil ikke si med hvem eller hvilken økonomisk størrelse det er snakk om. De har fått en garanti fra Oslo kommune på 28 millioner kroner, noe som tilsvarer arrangementsbudsjettet. I tillegg har de fått et tilskudd på ni millioner kroner som er brukt til planlegging. Den totale økonomiske rammen på mesterskapet er dermed på 37 millioner kroner.

– Er dette en dramatisk situasjon for dere?

– Hadde vi ikke hatt garantien fra kommunen, hadde det vært noe annet, sier Andersen.

Andersen vil ikke si noe om hvor mye de har krevd økonomisk av potensielle hovedsponsorer.