BEITOSTØLEN (Aftenposten): Farger er på full fart inn i ski-leiren. Mange private lag tar opp kampen med landslagene, både i og utenfor løypa.

Eksponeringsbehovet er blitt viktigere enn noen gang. Det er mange om beinet i sponsormarkedet. Sesongåpningen på Beitostølen viste at mange har byttet garderobe siden sist.

— Vi har den kuleste drakten og det er en plan bak. Vi ønsker å skape vår egen identitet og merkevare, noe som ikke minst barn og unge synes er attraktivt. Den tigerdrakten har vært en suksess, mener Emil Weberg Gundersen, manager for Team LeasPlan Go.

Lekent og lett for Dridrik Fjell Elset i klesveien. En skidress behøver ikke å være tradisjonell. Foto: METTE BUGGE

Det gjør også «Pippi», bikkja til løperen Pål Trøan Aune.

Gikk egne veier

Blant løperne på Beitostølen skilte Didrik Fjell Elset seg mest ut i draktveien. 21-åringen fra Tønsberg fikk drakten fra sin gamle trener Lars Christian Aabol, som er lærer på Sandefjord videregående.

— Treneren lurte på om jeg ville bruke den, ler Elset.

Han var full av mønster og farger blant aktive i blått, rødt og sort, som det er mest av.

-Jeg synes det er helt greit at løpere som ikke er på team tester ut nye ting, sier sprinteren som går for Oseberg skilag, der også brødrene Aukland er.

Mikko Koksliens muskeldrakt var godt synlig på Beitostølen. Foto: METTE BUGGE

— Jeg tenkte at jeg skulle skinne litt her, sier Elset.

Voff, her er jeg

Litt lenger bort på stadion skiller «Pippi» seg ut. Bikkja tilhører familien Aune fra Steinkjer, og pappa Erlend forteller.

— Sønnen min går for LeasePlan Go, og da må vi jo kle opp hunden deretter.

Privatlaget LeasePlan Go, som har 13 løpere, er uten tvil det som er mest oppsiktsvekkende i langrennsleiren. Løperne går i oransje, med tigerstriper. En farge som ikke har vært vanlig blant skiløpere.

— Vi er en offensiv gjeng, og et privatlag er uforutsigbart. Man vet ikke hva vi kommer med. Tigeren er også offensiv og uberegnelig, sier han. Gundersen tviler sterkt på at Norges Skiforbund vil velge et annet dyr i fremtiden. NSF må følge mer tradisjonelle veier, og ta vare på de norske fargene, sier manager Emil Weberg Gundersen.

— Men mange vil skape oppmerksomhet. Det er det som selger.

Ut med skjelettet

Tidligere har andre prøvd ut ulike drakter, som Thomas Alsgaards skjelettdrakt i United Bakeries, og brødrene Auklands muskeldrakt i Centric.

— Det ble for mye detaljer, mener Weberg Gundersen, som er overbevist om at flere vil tenke farger og nye uttrykk i fremtiden.

Det gjelder å bli lagt merke til.