VIKING STADION (STAVANGER): Tirsdag hadde klubben solgt 4733 sesongkort for 2015-sesongen. Salget er omtrent på samme nivå som i fjor. Da hadde i underkant av 5000 personer i slutten av januar sikret seg fast sitteplass på Viking stadion.

Kommersiell direktør i Viking, Arild Gjerde har stor tro på at klubben skal klare å selge like mange sesongkort som i fjor.

Totalen endte da på 6400 sesongkort.

— Innen 1. februar tror jeg vi skal passere 5000 solgte sesongkort. Da har vi to og en halv måned igjen på å selge ytterliggere 1500. Det tror jeg vi skal klare, sier Gjerde.

Telefonselgere

I går kveld inviterte klubben til åpent hus på Viking stadion. Der kastet blant andre André Danielsen, Kristoffer Haugen og Iven Austbø seg på telefonen for å overtale de som foreløpig ikke har fornyet sesongkortet sitt.

Gjerde understreker at det viktig for klubben å nå målet om antall solgte sesongkort. Selv om salget har vært noenlunde stabilt de siste årene, er det fortsatt et stykke igjen til toppårene 2007 og 2008 da klubben solgte henholdsvis 12.000 og 11.300 sesongkort. I 2008 var billettinntektene til Viking på hele 27 millioner kroner. Til sammenligning var billettinntektene 12,9 millioner kroner i 2013. De 14 millionene som har forsvunnet ut er en av hovedgrunnene til de store økonomiske problemene klubben har slitt med de siste sesongene.

— Sesongkortsalget vårt er en del av den økonomiske basen i klubben. Det er veldig viktig for oss og de som kjøper er også våre mest lojale supportere, sier Gjerde.

— Tatt i betraktning at fjorårets sesong ble en skuffelse. Er du overrasket over at salget ikke har gått markant ned?

— Nei, men jeg er veldig glad for at folk kjøper sesongkort. Vi vet at det er mange som er glade i Viking, sier Gjerde.

Viste fram stadion

Det var ikke bare Vikings "telefonselgere" som hadde det travelt tirsdag kveld.

Unggutten Zymer Bytyqi ønsket folk velkommen, mens Steinthor Thorsteinsson og Makhtar Thioune viste de besøkende rundt i garderobene og korridorene på stadion. Kjell Jonevret, Arne Larsen Økland og Indridi Sigurdsson var noen av Viking-profilene som svarte på spørsmål fra supporterne.

— Dette arrangementet er rettet mot publikum og jeg tror det vil gi oss en effekt. Vi ønsker å være en åpen klubb og derfor synes vi det er kjekt å gi publikum muligheten til å se stadion fra innsiden. I tillegg får de muligheten til å ta en prat med spillerne og trenerne i klubben, sier Gjerde.

FAKTA:

Oversikt over antall solgte sesongkort siden flyttingen til Viking stadion.

2004: 8000

2005: 8800

2006: 9000

2007: 11.300

2008: 12.000

2009: 9300

2010: 8300

2011: 7200

2012: 6300

2013: 6700

2014: 6400