CAMBRAI/OSLO: Brosteinen på den fjerde etappen i Tour de France la forholdene til rette for nok en dramatisk dag i verdens største sykkelritt.

Blant dem i sentrum på det ruglete underlaget var Alexander Kristoff (Katjusja) og Edvald Boasson Hagen (MTN-Qhubeka). Begge kjørte for seieren.

Men det var Tony Martin som kuppet festen. «Der Panzerwagen» rykket med omtrent tre kilometer igjen og holdt unna hele veien til mål.

GENISTREK: Tony Martin klemte til med omtrent tre kilometer igjen. Det ga grunn til å juble for både etappeseier og den gule ledertrøyen. Foto: Peter Dejong, AP

— Helt ærlig, etter at jeg måtte skifte sykkel etter en punktering, tenkte jeg egentlig bare på de neste etappene. Men så kom vi opp igjen og ingen ville kjøre. Da bestemte jeg meg for å gi full gass og gå til. På et eller annet vis fant jeg den nødvendige styrken og klarte det, smiler Martin i seiersintervjuet.

- Tydelig bevis på at Edvald er på vei

Boasson Hagen endte på femteplass etter å ha åpnet spurten tidlig.

— Jeg visste at Martin kom til å angripe, og jeg rakk å vurdere å gå etter ham, men det var allerede for sent. Det var irriterende, forklarer Boasson Hagen til Aftenposten.

— Alt i alt var det en grei dag. Jeg klarte å sitte foran stort sett hele dagen. Spurten var altfor lang, men han var foran uansett, så jeg måtte bare prøve, fortsetter 28-åringen.

Rudsbygdingen var stort sett plassert riktig da de kritiske splittene kom i hovedfeltet. Det var hans trener Fredrik Mohn svært fornøyd med.

— Dette er et tydelig bevis på at Edvald er på vei tilbake. Nå må vi jobbe for å få på plass det aller siste, sier Mohn til norsk presse i målområdet.

John Degenkolb ble nummer to, tre sekunder bak landsmannen, mens Peter Sagan tok tredjeplassen.

Det ble et ordentlig kinderegg for Martin da seieren også ga ham den gule ledertrøyen.

SKUFFET: Alexander Kristoff ble offer for nok en dag med marginer imot på den fjerde etappen i Tour de France. Foto: Kristian Jacobsen

Marginer imot for KristoffKristoff ble satt sjakk matt av en punktering med omtrent 35 kilometer igjen. 28-åringen kom aldri opp igjen og trillet i mål nesten seks minutter bak den jublende etappevinneren.

— Jeg var egentlig på brosteinsdekket, men det var sånn halvveis brostein og asfalt, og jeg traff kanten til asfalten litt hardt. Dermed punkterte jeg og fikk derfor problemer med å komme meg fram igjen, sier Kristoff.

- Bittert?

— Jeg er blitt så vant med at det går i dass at dette går greit, men det har gått dårlig for meg og jeg synes det har blitt veldig mye stang ut, sier en skuffet Kristoff til blant andre Aftenbladet.

Boasson Hagen unngikk uhell underveis og så lenge ut som om han hadde dagen til å kjempe om seieren.

— Jeg stolte på at Giants hjelperyttere (Degenkolbs lag, journ. anm.) skulle klare å hente ham, men det gikk jo ikke, sier Boasson Hagen til Aftenposten.

Men det klarte aldri Degenkolbs lag eller andre, og tyskeren holdt unna.

Les LIVE-referatet.

Ti minutters forsprang

Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Perrig Quéméneur (Europcar), Lieuwe Westra (Astana) og Frédéric Brun (Bretagne-Séché) brukte de første seks kilometerne til å etablere etappens brudd. Kvartetten fikk raskt flere minutter, og allerede etter 45 kilometer hadde de ti minutter ned til hovedfeltet.

På etappen var det bare én kategorisert stigning. De Gendt tok klatrepoenget som hørte til fjerdekategorien etter 53 kilometer.

GULT ER KULT: Chris Froome syklet brosteinsetappen i den gule trøyen. Foto: Stefano Rellandini, Reuters

Ti minutter etter den første femtedelen av etappen var det største forspranget de fire i utbruddet fikk. BMC Racing Team, Tinkoff-Saxo og LottNL-Jumbo styrte hovedfeltet tidlig på etappen og etter hvert både utjevnet og økte de farten sammenlignet med tetkvartetten.Etter omtrent seks mil ble etappen og den videre ferden i Tour de France mer krevende for Kristoff og Katjusja da Marco Haller måtte slippe feltet etter mandagens stygge velt. Det var tydelig at østerrikeren var i trøbbel.

Den nervøse opptakten

I feltet fortsatte lagene med sammenlagtfavoritter og kandidater til etappeseieren å male på, og bruddets ledelse var nede i drøyt fem minutter etter 75 kilometer da en tredjedel var unnagjort.

Den første brosteinsseksjonen kom med drøyt tolv mil til målstreken i Cambrai. Den ga en forsmak på hva som ventet på de siste 45 kilometerne da Froomes mannskap økte tempoet for å plassere briten, og hovedfeltet sprakk opp i flere grupper før brosteinen. Ved inngangen til brosteinen skilte det bare 1'10 fram til bruddet.

Brosteinen skapte umiddelbart hodebry for stjernene. Alberto Contador (Tinkoff-Saxo) og Nairo Quintana (Movistar) var blant dem som måtte fikse utstyret etter det første brosteinspartiet. Det skjedde dog på riktig tidspunkt for dem da hovedfeltet tok det svært rolig etter det første av totalt sju brosteinspartier.

Med 100 kilometer igjen var avstanden mellom teten og hovedfeltet tre minutter.

På mellomspurten med 86,5 kilometer igjen understreket André Greipel sine ambisjoner i kampen om den grønne trøyen. Han økte ledelsen, selv om Cavendish og Coquard var foran ham over streken.

Panikkfylt brostein

Med seks mil igjen var det bare 15 kilometer til den andre brosteinsseksjonen og starten på finalen. Kvartettens forsprang i tet ble holdt stabilt like under tre minutter. Samtidig blåste det opp, og rytterne møtte lett regnvær. Scenen for finalen ble bare mer og mer intensiv.

Sju kilometer fra brosteinen var det alvor. Peter Sagan satte seg i front og tauet hardt for å holde Contador i en trygg posisjon. Det voldsomme kjøret gjorde at det bare var 30 sekunder mellom kvartetten i front og hovedfeltet inn på brosteinen.

Umiddelbart ble feltet smadret på brosteinen. De to nordmennene satt bra med blant de første tolv rytterne da hovedfeltet sprakk opp. Bruddet ble hentet med fire mil igjen grunnet den høye farten.

Her gjenopplever du dramatikken.

På det neste brosteinspartiet klemte Astana og Nibali til. De angrep Froome, men britens hjelpere tettet luken. Ryttere fortsatte å bli skrelt av i siste halvdel av feltet, og med 38 kilometer igjen var det ikke mer enn 40 ryttere igjen i front.

Med 35 kilometer igjen punkterte Kristoff. Det var svært ugunstig med tanke på etappeseieren da han havnet i gruppe to etter å ha skiftet hjul. Dermed var det bare Boasson Hagen igjen av nordmennene i kampen om seieren.

Den ville kampen fortsatte, og Boasson Hagen var med på notene. Men inn på den nest siste brosteinsseksjonen med 23,5 kilometer igjen var han dårlig posisjonert da klassikereksperten Sep Vanmarcke satte opp farten.

Martins genistrek

Motvinden gjorde at det ikke ble store luker, og de som satt med i feltet fortsatte å holde kontakten. Thibaut Pinot var den store taperen på det nest siste brosteinspartiet da han fikk mekanisk trøbbel og tapte verdifull tid. Like etter led Vanmarcke samme skjebne.

Med elleve kilometer igjen skilte det seg ut en liten gruppe i front hvor Degenkolb, Van Avermaet, Barguil, Stybar, Nibali og Froome var blant dem som satt med. Froome hadde også med Geraint Thomas, som sørget for at farten inn på de siste ti kilometerne var skyhøy.

De ble hentet med åtte kilometer igjen, og det gikk mot massespurt om seieren med Boasson Hagen i én av hovedrollene.

Med tre kilometer igjen avgjorde Tony Martin kampen om etappeseieren. Tyskeren sikret seg også den gule ledertrøyen da han bare var ett sekund bak Froome før etappen.