I et intervju med nettstedet sporten.com er generalsekretær i Norges Fotballforbund (NFF), Kjetil Siem, kritisk til at Rune Bratseth og Jan Åge Fjørtoft jobber for Viasat.

TV-selskapet reklamerer nemlig for utenlandske spillselskap i sammenheng med sine fotballsendinger, samtidig som de to tidligere landslagsspillerne også er tilknyttet NFF.

Bratseth er sekretær for NFFs etiske komité, mens Fjørtoft er engasjert som internasjonal rådgiver, i tillegg til er en del av herrelandslagets støtteapparat.

Bakgrunnen er at det statlige aksjeselskapet Norsk Tipping er en av fotballforbundets viktigste samarbeidspartnere.

— Ja, jeg synes det er et sted mellom problematisk og veldig problematisk, sa Siem til nettstedet når spurt om Bratseth og Fjørtofts roller i Viasat.

Kjetil Siem, generalsekretær i Norges Fotballforbund, henviser til lovverket når bedt om å forklare UMC sin avtale med SBS Discovery. Foto: NTB SCANPIX

Det nystartede produksjonselskapet Ullevål Media Center (UMC), som finansieres avNorges Fotballforbund og Norsk Toppfotball (50 prosent hver), samarbeider imidlertid også med et TV-selskap som reklamerer for utenlandske spillselskap i mange av sine kamper, nemlig SBS Discovery.Samarbeidet består av at UMC produserer studiosendingene når MAX sender fotball.

Søndagens storkamp mellom Barcelona og Real Madrid gikk på MAX, én av TV-kanalene til SBS Discovery. Både i reklamepausene og under kampen ble det reklamert for utenlandske spillselskaper.

Dette kan MAX gjøre fordi selskapet er registrert i England, og fritatt allmennkringkasterforpliktelser.

Siem bekrefter

Aftenposten har bedt Kjetil Siem forklare avtalen med SBS Discovery.

— Betyr ikke dette i praksis at dere også samarbeider med en aktør som reklamerer hyppig for utenlandske spillselskap?

— Jo, det betyr det jo. Vi leier ut teknikk og utstyr og innleid personell til en kjøper av internasjonal fotball som også selger betting-reklame til sine sendinger. Dette er virkeligheten i internasjonal fotball med unntak av Norge hvor vi prøver beskytte tippemonopolet, skriver Siem i en epost.

- Ser NFF på denne pengekoblingen som problematisk?

— Nei, all den tid myndighetene våre godtar og lovfester denne ordningen for både kringkastere og betting-selskaper i all idrett, kan ikke vi heve oss over myndighetene med et eget kringkastingsråd. Vi har derimot fått med FIFA og UEFA på å blokke ut all betting rundt våre landskamper på TV, sier Siem.

Daglig leder i UMC Svein Graffhenviser også til myndighetenes regelverk når spurt om pengekoblingen er problematisk.

— Discoverykunnevalgt andre aktører til å produsere studiosendingene, men det hadde ikke gitt mindre reklame for utenlandske spillselskaper. Tvert imot. NFF har som nevnt klart å sikre Norsk Tipping eksklusivitet inn mot Norges landskamper, sier Graff.

Tonje Sagstuen, kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping, mener praksisen kan være uheldig.

— Etter den avtalen vi har pr, i dag er ikke dette et brudd på en avtale mellom Norsk Tipping og NFF. Når det er sagt, ser vi også at slike rolleblandinger kan være uheldige. Siem annerkjenner jo selv at dette er problematisk (i sporten.com-artikkelen, journ. anm.), sier Sagstuen.

- Det har ikke UMC noe med

I avtalen mellom NFF/UMC og SBS Discovery (MAX) er partene imidlertid enige om at sendingene fra Norges landskamper ikke skal inneholde reklame fra utenlandske spillselskaper, men snarere Norsk Tipping-reklame.

— Vi har hatt en god dialog med SBS Discovery, som har forståelse for at det var viktig for oss, forklarer Svein Graff.

Svein Graff (bildet) er daglig leder i Ullevål Media Center. Her fra da han jobbet som mediesjef i NFF. Foran er Per-Mathias Høgmo. Foto: NTB SCANPIX

Graff understreker også at UMC ikke har mulighet til å påvirke— UMC levereren bestemt og avgrenset tjeneste, og det erstudioproduksjon. Vi styrer ikke reklameflatene. Det er TV-selskapet som håndtererreklamesalg og har det redaksjonelle ansvaret for innoldet i sendingene.Som andre produksjonsselskaper tar vi oppdrag for ulike TV-kanaler, idrett og næringsliv.

Jan-Erik Aalbu, sportssjef i MAX, forteller at UMC ikke har innflytelse på hva kanalen reklamerer for under fotballkamper, utover avtalen om Norsk Tipping-reklame under norske landskamper.

— Det er MAX som kanal som er ansvarlig for sendingene. Og vi står fritt til å velge hvilke selskaper vi reklamer for, sier Aalbu.

Norsk Tipping: — Uheldig

Altså går fleste av de aller mest populære TV-kampene på MAX uten reklame for utenlandske spillselskaper. Norsk Tipping er imidlertid kritiske til gjennomføringen av denne praksisen.

Kommunikasjonsdirektør Sagstuen poengterer at definisjonene for hvilken del av sendeplanen som hører til en Norge-kamp, og hvilken del som hører til en annen landskamp, kan være «glidende» når kampene sendes etter hverandre, for eksempel hvis det reklameres for et utenlandsk selskap mellom en Norge-kamp og en annen landskamp.

— Det ser vi på som uheldig, sier Sagstuen.

- Er det kritikkverdig av NFF å inngå denne avtalen når SBS Discovery reklamerer for utenlandske spillselskaper?

— Dette er en vurdering fotballen gjør, og de må forholde seg til avtalen med oss i Norsk Tipping. Så må eventuelt Norsk Tipping og norsk fotball klargjøre hvilke roller vi har og hva som er akseptabelt. Det har vi dialog om. Samtidig er det fint å se at fotballen selv anerkjenner at det er sider ved dette som kan være problematiske.

Når Per Ciljan Skjelbred og Norge spiller mot Kroatia førstkommende lørdag, blir det uten at utenlandske spillselskaper preger sendingene. Her er Skjelbred i aksjon i en treningskamp mot Estland i november. Foto: NTB SCANPIX

Siem forteller at NFF er i løpende dialog med Norsk Tipping, og kommer samtidig med en oppfordring til norske politikere.— Vi diskuterer både med Norsk Tipping, SBS, UEFA, og våre myndigheter hvordan vi skal beskytte tippemonopolet og tvinge norske regler inn i UEFA sitt system. Det har vi faktisk klart, for slaget står på helt andre arenaer enn om vår teknikk produserer spansk fotball for tv-stasjoner i Norge. Slaget står hos våre politikere.