Den gamle rekorden ble satt i 2008. Da kunne klubben notere 56,9 millioner i sponsorinntekter. I fjor opplevde Viking en nedgang da totalen endte på 54,2 millioner. I 2011 satser klubben å øke ytterligere.

— Budsjettet for 2011 er ikke helt klart, men vi har noen måltall som vi forholder oss til, og de tallene tilsier en økning, sier Børge Moi Nilsen, salgssjef i Viking til Aftenbladet.

God start

Klubben ligger godt an i forhold til å klare målsettingen. Sponsorsalget har gått strykende de siste ukene.

- Vi har et godt stykke igjen, men det er fortsatt lang tid igjen av salgsperioden. I år ble et rekordår, og vi ligger bedre an med salget foran kommende sesong, enn hva vi gjorde på samme tidspunkt i fjor , sier Moi Nilsen.

Da Viking i 2008 hadde sitt forrige rekordår var klubben nærmest sprengt for kapasitet på sponsorpakker. Slik var det ikke i år, og før 2011-sesongen har klubben masse ledig plass.

— I 2008 hadde vi mindre losjer, og der har vi utvidet de siste årene. Samtidig har vi hatt en naturlig prisøkning. Vi har fortsatt tre ledige losjer. I tillegg har vi ledige bord i 3. etasje, samt arenareklame, sier Vikings salgssjef.

Fornøyd

Styreleder Ole Rugland er selvfølgelig strålende fornøyd.

— Dette er veldig positivt. Til tross for dårlige sportslige resultater økte vi fra 2009 til 2010. Jeg håper og tror at bedriftene identifiserer seg med det vi som klubb står for. Vi opptrer ryddig, har en solid talentsatsing, og satser på lokale spillere, sier Rugland.

Om lag 60 prosent av årets sponsoravtaler gikk ut etter årets sesong. Viking er i full gang med reforhandlingen av avtalene.

Klubbens suksess på sponsormarkedet gjenspeiler seg imidlertid ikke i et godt økonomisk resultat for 2010. Klubben styrer mot et underskudd på om lag 16 millioner kroner. Sviktende publikumstall og høye avskrivninger på spiller- og anleggsinvesteringer må ta mye av skylden for underskuddet.