I en undersøkelse som er gjort av rådgivningsselskapet Sponsor Insight, og som er gjengitt i Stavanger Aftenblad, framgår det at idretten i Norge tar 37,5 prosent av det totale sponsormarkedet.

Når det gjelder idrettssponsingen spesielt tar fotballen over 50 prosent, og Viking kommer på en oppsiktsvekkende femteplass – foran både ski— og håndballforbundet.

– Jeg ble overrasket da jeg så at vi ligger foran store forbund som ski og håndball, så jeg ble glad da jeg leste denne rapporten. At vi er den fjerde beste klubben i eliteserien var jeg klar over , sier salgssjef Børge Moi Nilsen i Viking til Stavanger Aftenblad.

Jacob Lund, den mektige sponsorsjefen i DnB NOR er ikke overrasket over at fotballen dominerer på sponsormarkedet.

– Dette henger sammen med at det er over 400.000 aktive fotballspillere i Norge, sier Lund. Han lister opp tre elementer som avgjør bedriftenes sponsorvalg:

– I breddeklubbene er det lokale bedrifter som står for sponsingen. De ønsker å ta vare på de sosiale tingene som bærer en bygd.

– Så har vi de regionale bedriftene. De ønsker å profilere seg gjennom dem som har suksess i regionen. Spesielt banker og energiselskap bidrar mye her.

– Til slutt har vi de landsdekkende selskapene. De bidrar inn mot særforbund og landslag, sier Lund. Han mener det siste punktet er noe av grunnen til at verken ski- eller håndballforbundet når opp i konkurransen med fotballen.

Den totale sponsingen i Norge i 2009 var på 3,284 milliarder kroner. Fotballen dro inn vel 600 millioner kroner av idrettens totale sum på 1,2 milliarder kroner, skriver Aftenbladet.