Dette er Statens Forurensingstilsyns (SFT) anbefaling etter at flere instanser har vurdert helsefare og miljøfare på norske kunstgressbaner.

Nasjonalt folkehelseinstitutt mener at kunstgressbaner med granulat fremstilt av oppmalt bilgummi, ikke er helsefarlige. Granulat er små biter gummi som gjør underlaget på en kunstgressbane mykt å spille på. Nasjonalt folkehelseinstitutt tar også et forbehold når det gjelder utvikling av astma og luftsveiallergi ved bruk av denne type baner inne i haller.

Men fordi slike baner forårsaker veldig små utlekkinger av miljøgifter og kan være en miljørisiko lokalt, anbefaler SFT at Norges Fotballforbund (NFF) og andre utbyggere bruker andre materialer.

— Dette betyr at vi må finne andre fyllmasser i kunstgresset. Dette vil nok fordyre banene, hvor mye, vet vi ikke, sier Roger Solheim i NFF.

Fotballforbundet er imidlertid veldig glad for at SFT konkluderer med at oppmalt bilgummi ikke er helsefarlig. Det betyr nemlig at de banene som er bygd med dette stoffet, ikke trenger å skiftes ut.

— Fyllmassen i slike baner blir skiftet ut etter en stund, og vi anbefaler at det brukes alternativ masse når det skal gjøres rundt omkring, sier seksjonssjef Eli Vike, ved seksjon for kjemikalievurdering i SFT, til Aftenposten.no.

Hun understreker at det er snakk om små mengder av stoff som kan skade miljøet ved banene.

— Men vi må jobbe ut fra et føre-var-prinsipp og størst mulig reduksjon av utslipp. Derfor konkluderer vi som vi gjør, sier hun.

På Color Line Stadion i Ålesund er det ikke oppraspet bildekk på stadion. Der brukes granulat som er fabrikkprodusert fra grunnen av.

Fotballforbundet anslår at det finnes rundt 300 norske kunstgressbaner som har gummigranulat av bildekk.

Norges Fotballforbund og Kultur- og kirkedepartementet (KKD) ba for en tid tilbake Norges Byggforskningsinstitutt utarbeide en rapport for å avdekke negative helse- og miljømessige konsekvenser av kunstgressbaner. Denne rapporten har vært til vurdering hos Statens Forurensningstilsyn (SFT), som igjen har engasjert Norsk Institutt for Luftforskning (NILU), NIVA, Folkehelseinstituttet (FHI) og professor Tore Sanner.

Statens forurensingstilsyns konklusjoner bygger på undersøkelser gjort av disse instansene.