OBERSTDORF: Markedsføringen av pilsen til Veltins er massiv, men det er første gang at programmet inneholder 16 sider der hoppere og pilsen går hånd i hånd.

På pressesenteret deles det dessuten ut gratis øl til mediefolket, og når hopperne lander på sletta, popper reklamen frem langs kanten.

Michael Huber, som er øverste sjef for hovedsponsoren til Hoppuka, skriver i programmets forord at en bob— og akebakke i Winterberg fra oktober 2015 har fått det offisielle navnet Veltins-IsArena.

LES INTERVJUET MED NORGES LANDSLAGSTRENER:

Ulikt Norge

— Det er veldig vanlig i Tyskland å reklamere for øl. Som eksempel er Krumbacher sponsor for Bundesliga i fotball, sier Ingo Jensen, pressesjef for den tysk-østerrikske hoppuka, til Aftenposten.

Forsiden på programmet som deles ut har en hopper på front, med ølflasker i bakgrunnen. Foto: Mette Bugge

— Vi har ingen problemer med at reklame for øl befinner seg på sportsarenaer. Målet til produsenten er ikke at folk skal drikke mer der, fordi det legges ikke opp til økt salg. Målet er at publikum skal bli mer bevisst på deres merke, hvis de skulle få lyst på en øl hjemme hos seg selv eller ute på byen, sier han.

Tipping er ulovlig i reklame

En rekke ølprodusenter har tatt grep om ulike idretter, og Hoppuka har hatt en av Veltins konkurrenter tidligere, nemlig Warsteiner.

- Finnes det noen grense for hva man kan reklamere for på idrettsstevner?

— I Tyskland er det ikke adgang til å reklamere for sigaretter, eller tipping. I Østerrike har man ingen problemer med det.

- Hva med utdeling av gratis øl til journalister og fotografer?

— Det er en gave fra sponsoren, ler Jensen, som ikke tror at mediefolket vil misbruke det «tilbudet».

Tyske Severin Freund fotografert når han går forbi flaskene. Foto: Mette Bugge

— Spesielt under rennet i Bishofshofen er det mye fyll og fest. Er det betenkelig at det da reklameres så heftig for alkoholholdige drikker? - Nei, jeg tror ikke det. De to tingene er ikke direkte forbundet med hverandre. Folk vil ha party og feire (det er fridag), og de drikker ikke bare øl, men også glühwein. Det er for øvrig ikke lov til å reklamere for glühwein. Men sponsoren vil som sagt at tilskuerne skal forbinde god vintersport med akkurat deres merke.

Ikke noe problem for utøverne

De aktive som Aftenposten har pratet med synes ikke at ølreklame er noe problem.

— Nei, vi utøvere tenker ikke på det. Det er mer vanlig med slik reklame ute i Europa. Det er ikke så farlig her, sier Anders Fannemel.

Han legger til:

— Det er en annen kultur, de tenker ikke på at de bombarderes av reklame for øl.

Debutant Joachim Hauer er av samme oppfatning.

— Jeg legger ikke merke til det, fordi jeg er så konsentrert om det jeg skal gjøre. Jeg har ikke noe formening om det er greit eler ikke, men tror de har en litt annen holdning til alkohol her. De skiller arrangementet fra idrett til å bli underholdning, sier han.

For Andreas Stjernen sier at det har vært slik i mange år, med ølreklame.

— Vi holder oss i alle fall unna det i hoppbakken, fleiper han.

— Det er kulturforskjeller, men jeg synes også det er fint slik vi har det i Norge, med andre sponsorer.

"Bryggerisjefen" har forordet. Og reklamen florerer. Foto: Mette Bugge

Egne regler i NorgeI Holmenkollen skifestival, som går fra 4. til 7. februar, må Veltins holde seg hjemme.

— Vi har ikke lov til å reklamere for noe som helst av alkoholholdige drikker. Vi må også droppe den russiske sponsoren som var vannleverandør, men som også har vodka, sier daglig leder Kristin V. Sæterøy.

Hun forteller at norske myndigheter sendte brev om dette, etter at man hadde blitt oppmerksom på sponsoren i Falun, der den var veldig synlig.

- Hva tenker den norske arrangøren om disse restriksjonene som mange land ikke har?

— Det er helt greit. Vi følger selvsagt de norske reglene og har ingen problemer med det. I Norge er ikke slik reklame lov. I Holmenkollen kommer sporten først, men deretter mener vi at det er lov til å ta seg øl og vin, for dem som ønsker det. Vi har blant annet afterski i teltene. Vi søker om det som er nødvendig å søke for. Uansett ønsker vi et godt arrangement, og for å få til det er man slett ikke avhengig av alkohol. Vi kommer til å få en kjempefest i Holmenkollen, legger hun til.

— Det har jo vært en del ølreklame på internasjonale arrangementer de siste årene. Vi fokuserer bare på å lage så gode sendinger som mulig, sier NRKs sportssjef Rune Haug.

Aftenpodden Sport julespesial: Dette er årets bajas og årets ufyselige utøver