STAVANGER (Aftenbladet): Like etter at Vikings klubbdirektør Arne Larsen Økland annonserte sin avgang, kom meldingen om at også markedsdirektør Arild Gjerde gir seg.

Han har jobbet i Viking de siste 15 årene.

— Jeg har over lengre tid hatt en dialog med Sola Golfklubb. Nå, etter 15 år i Viking, føltes det riktig å si ja til muligheten å bli kommersiell leder i golfklubben, forteller Gjerde.

Vikings markedsavdeling har klart å opprettholde gode tall i det som har vært krevende sesonger sportslig for Viking.

På det høyeste har avdelingen dratt inn rundt 60 millioner kroner i sponsormarkedet. I år er det ventet at omsetningen havner på 56,5 millioner kroner.

Må reforhandle kontrakter

Samtidig har Viking en rekke treårsavtaler med store og viktige sponsorer som utløper etter inneværende sesong.

Det betyr at disse storkontraktene må reforhandles i løpet av 2015. Det betyr igjen at Viking først i år for alvor ville møtt den nye og mer krevende hverdagen som har oppstått i næringslivet den siste tiden.

For snaut to år siden forlot også Børge Moi Nilsen Vikings markedsavdeling til fordel for Oilers.