Sykkelsjef i Bergen kommune, Einar Grieg, lister opp fem konkrete tiltak som vil få betydning for byens syklister.

1. Arbeidet med å etablere sykkelvei i Fabrikkgaten er i gang.

2. Det skal bygges sykkelvei med fortau over Mindemyren, fra Kristianborg til Fabrikkgaten..

3. En rekke kanter som har skapt problemer for syklister i sentrum, vil senkes.

4. Det skal opprettes flere og bedre sykkelparkeringsplasser.

5. En del enveiskjørte gater vil bli skiltet om, slik at syklister kan ferdes der.

Arbeidet med punkt nummer én er allerede godt i gang. Fra og med 24. august ble Fabrikkgaten mellom Fjøsangerveien og Inndalsveien enveisregulert for motoriserte kjøretøy. Da startet også arbeidet med å etablere sykkelvei her.

Overtar for bilene

— Dette betyr at syklistene overtar ett av dagens kjørefelt, sier Grieg.

Sykkelveien blir tre meter bred og 350 meter lang, og det blir også etablert en refuge mellom sykkelveien og kjørebanen.

Prosjektet er finansiert gjennom Bergensprogrammet, og har en prislapp på cirka 7 millioner kroner. Anleggsarbeidet skal etter planen være ferdig i desember i år.

Mindemyren

— Det er interessant å sette dette arbeidet i sammenheng med sykkelveien som skal etableres på Mindemyren. Det er et stort prosjekt, med tre års byggetid, forteller Einar Grieg.

Der sykkelveien fra sør i dag stopper ved Minde Allé, vil det bli anlagt ny sykkelvei. Den vil krysse under Minde Allé og fortsette over Mindemyren.

I Bergen sentrum er det også en god del tiltak som skal iverksettes i høst.

Forenkler hverdagen

— Etter innspill fra syklistene, har vi gått gjennom en del fortauskanter som skaper irritasjon og besvær i Bergen sentrum. Dette er et prosjekt som selvsagt også vil få stor betydning for barnevogner og rullestolbrukere, sier Grieg. Han nevner områder ved Fløibanen, ved Nordnes, ved Bryggen og i Byparken ved Rasmus Meyers Allé.

— Det er mindre tiltak som betyr en hel del for oss som sykler, tiltak som forenkler hverdagen og gjør det enklere å ferdes som syklist, sier han.

Mer sykkelparkering

— Vi vet for eksempel at det er stor etterspørsel etter sykkelparkering i området rundt Torgallmenningen. Et annet sted vi ønsker å oppgradere, er utenfor det gamle posthuset – ved Exhibition, forteller Grieg.

Det er et tiltak Bård Aase i Syklistenes Landsforening, avdeling Bergen, hilser velkommen.

— I hele Vågsbunnen er det dårlig med sykkelparkering. Det er et stort behov både rundt Bryggen, Torget og Strandkaien, sier han. Han ønsker seg også en låsbar innendørs sykkelparkering i forbindelse med den nye beboerparkeringen under Skansedammen.

Hordaland Fylkeskommune jobber også med forbedret sykkelparkering for flre kollektiv-knutepunkt i Bergen.

Enklere fremkomst

Bård Aase er også opptatt av tiltak som gjør det lettere å ferdes for tohjulinger i sentrum.

— Nå begynner det å bli ganske vanlig å se en del varesykler rulle rundt i sentrum. Det er viktig at de får en god tilgjengelighet, sier han.

Han er også glad for det som skjer i Fabrikkgaten og på Mindemyren.

— Vi skulle jo helst hatt sykkelveier overalt. Men nå er det i første omgang viktig å få på plass en sammenhengende sykkeltrasé fra Fana til Bergen. Det gjenstår for eksempel en kryssing av Fjøsangerveien, sier han.

Enveiskjørte gater

Ifølge Einar Grieg skal det også bli enklere for syklistene å ta seg frem langs enveiskjørte gater.

— Vi har hatt en gjennomgang av alle enveisregulerte gater i Sandviken, Bergenhus, Årstad og Laksevåg. Så har vi begynt å se på hvilke av dem som vil være naturlig å åpne for sykling mot kjøreretning, sier han.

— Mange får piggene ut når de hører dette, og mener det vil bli farlig. Faktum er at det blir tryggere. Vi har erfaringsgrunnlag fra mange norske og europeiske byer som har gjort det samme, forteller Grieg.

— Det høres bra ut, istemmer Bård Aase.

— Her blir det viktig med god skilting og oppmerking i kjørebanen, slik at det er tydelig for alle trafikanter hvilke regler som gjelder, sier han.