Generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund gir rekordjagende menn mye av skylden for at det er så få kvinner med i sykkelritt. Foto: Arne Hole

Etter mange år med en eventyrlig vekst i antall løste lisenser, merker sykkelforbundet nå en utflatning. Noen krise er det langt ifra, men nå skal kreftene settes inn på å få flere kvinner på sykkelen. Dette gjelder både i terrenget og på asfalten.

— Vi har et enormt potensial på kvinnesiden. Bare 15-16 prosent av de som løser lisenser, er kvinner, forteller generalsekretær Bjørn Sætre i Norges Cykleforbund.

Rekordkåte

Han har flere hypoteser på hvorfor det er slik, men én ting er han helt sikker på: rekordkåte mannfolk skremmer vekk kvinner.

— For mange menn tenker rekord, merke og det å vinne. Det skaper et press og medfører situasjoner mange kvinner ikke er komfortable med, sier Sætre.

NRK skrev for en uke siden om at bare hver åttende deltager i årets Birkebeinerritt er kvinne.

Birkenarrangøren prøver flere grep for å få kvinnene til å sykle. Blant annet med å arrangere et ritt som er halvparten så langt som det tradisjonelle rittet. Der er påmeldingen av kvinner atskillig høyere.

— Noen arrangører begynner å skjønne at de må gjøre noe. Da er blant annet kortere alternativer en god ting. Jeg pleier å sammenligne med Oslo Maraton. Det er 15-20.000 som sier de har løpt i Oslo Maraton, men det er bare 1500 som løper full distanse, forklarer Sætre.

Han trekker også frem Den store styrkeprøven hvor man ikke behøver sykle alle de 54 milene fra Trondheim til Oslo. Du kan sykle for eksempel Lillehammer – Oslo eller Eidsvoll – Oslo i stedet.

Vil ha veiledere i feltet

Store felt med spisse albuer og uvettig kjøring er skremmende. Derfor oppfordrer nå sykkelforbundet arrangørene til å få med veiledere i hver gruppe. Folk som passer på at man sykler fornuftig.

— Vi ønsker ikke noen dominanter, dette skal først og fremst være gøy. Selv syklet jeg som veileder i rittet Bergen – Voss i fjor, og det var med på å senke skuldrene for mange, sier Sætre.

Han lister opp flere tiltak som kan være med på å ta vekk det verste jaget og senke terskelen både for kvinner og menn for å melde seg på:

  • Man kan stoppe klokken på matstasjonene. La folk ta seg bedre tid uten at det går ut over tiden de får registrert.

  • I Bergen – Voss i fjor stoppet man klokken i en lang og tøff utforbakke for å redusere faren for stygg kjøring.

  • Kvinner skal få support før start og underveis. De skal ikke behøve å være avhengig av gubben.

  • Rundløyper, at man starter og har mål på samme sted i stedet for å sykle fra A til B. Det siste medfører veldig mye bilkjøring, noe som heller ikke er bra for miljøet.

Noen av de store arrangørene merker et frafall når det gjelder antallet totalt startende. Mye av det skyldes den eksplosive økningen av konkurranser.

— Det er mange flere ritt nå, og de små tar volum fra de store. Bare fra i fjor til i år har det dukket opp 50 nye turritt, forklarer generalsekretæren.

På den siste idrettsregistreringen til Norges Idrettsforbund hadde sykling 49.600 medlemmer, noe som er marginalt opp fra i fjor.

Selv om flere og flere løser helårslisenser, velger fremdeles mange å løse lisens for hver enkelt ritt.

PS! Denne helgen sykles Birkebeinerrittet.