MOLDE: Molde Fotballklubb har økt budsjettet betraktelig de siste årene. Nå opplever klubben for første gang at markedsinntektene går noe ned sammenlignet med sist sesong.

— Også vi merker når konjunkturene svinger innen olje og offshore. Mange av våre store partnere opplever tøffe tider, og derfor er sponsormarkedet akkurat nå relativt krevende, bekrefter markedsdirektør Oddvar Talset i Molde Fotball overfor Rbnett.

— Hvor stor blir nedgangen sammenlignet med 2015?

— Sesongen i fjor var spesiell siden vi også spilte i Europa League, og vi har budsjettert med lavere markedsinntekter i år. Det er litt vanskelig å si nøyaktig ennå, men det kan bli rundt ti prosent. Da er det i tilfelle snakk om tre-fire millioner kroner, sier Talset.

Presentert lørdag

Da årets drakter ble presentert lørdag manglet en logo på framsida.

— Vard er ute, der har vi fått inn Istad. Hent har også gått ut av sin avtale, og den er fortsatt åpen. Vi er i dialog med flere mulige aktører, også nasjonalt, sier markedsdirektøren.

— Vi har mange stabile partnere lokalt og regionalt som viderefører sitt samarbeid med Molde Fotball. Vi har forståelse for at noen av dem har behov for å justere ned avtalene sine i dagens marked, sier Talset.

Markedssjefen fornøyd

Sport1, Sparebanken Møre, Brunvoll, MOT og Canal Digital pryder fortsatt MFK-drakta. BDO og Amfi er eksponert på shortsen og Aker på strømpene.

National Oilwell er ute som betydelig sponsor på treningsdresser og annet treningsutstyr. Der har Vikenco og Møre Drift & Renhold kommet inn. Sparebanken Møre og Bunnpris er med som før.

Markedsdirektøren er godt fornøyd med årets Molde-drakter.

— De ser bra ut og har veldig fin passform, spillerne har gitt gode tilbakemeldinger. Den blå førstedrakta og den rosa tredjedrakta er samme Nike-modell som Barcelona og Manchester City har benyttet i Europa. Den hvite bortedrakta var vi så fornøyd med at den er helt lik fjorårets modell, forteller Oddvar Talset.