SOTSJI (Aftenposten.no): VM-arrangøren i sjakk er ikke bekymret over at det er tomt på tribunen.

Satser på nettsendinger

Det er på nett og gjennom media at arrangøren Agon har lyst å formidle bataljen mellom den regjerende norske mester og utfordreren fra India. Ilja Merenzon leder Agon, selskapet som har kjøpt arrangementsrettigheten fra Det internasjonale sjakkforbundet (FIDE). Han er klar på at manglende publikum i salen ikke er noen nedtur for dem.

Slik så det ut i VM-salen i går. Foto: Dan P. Neegaard

— Vi hadde 1,3 millioner besøkende som fulgte det første partiet mellom Magnus Carlsen og Viswanathan Anand på våre nettsider. Det var fem millioner sidevisninger og gjennomsnitt var hver bruker rundt 40 minutter på siden. Det er rekord for oss, sier Merenzon.

Nettvisning over hele verden

Hans tall er bare fra arrangørens eget nettsted. I tillegg kommer en rekke andre nettsteder som også formidler sjakkbrettet i Sotsji direkte på sine sider. Bare i Norge har aviser som VG.no, Aftenposten.no, Dagbladet.no og NRK.no hundretusenvis av lesere til sin direktesendte sjakk. I tillegg kommer nettvisning fra verdens nest mest folkerike land, India, hjemlandet til utfordrer Anand.

— Vi hadde i utgangspunktet ingen plan om å selge billetter til VM-kampen. Men vi har nå satt av en del plasser til publikum og alle inntektene fra billettsalg skal gå til veldedighet, sier Merenzon tin Aftenposten.no.

Dyrt å komme inn

Han avviser at det er en fiasko for arrangøren at bare 15 prosent av billettene er solgt før det hele starter. Billettprisen er høy for den jevne russer. En dagsbillett koster 3500 rubler, som er rundt 600 kroner.

— For oss er det media som er viktigst. At vi har media som formidler kampen. Sjakk er som laget for nett og det er der vi skal vise frem denne kampen, forteller Merenzon.