LILLEHAMMER: Nøyaktig én uke etter at hun ble nummer ti i OL-rittet i Rio var Gunn-Rita Dahle Flesjå tilbake der hun trives best: på toppen av pallen.

Selv om det nå er syv år siden sist hun kjørte Birken, var hun helt ustoppelig på turen fra Rena til Lillehammer. «Døgnvill og i svime», som hun selv uttrykte det, kjørte hun tidlig fra konkurrentene. Seiersmaginen var på over to minutter til svenske Jennie Stenerhag som knep annenplassen.

Norges mest meritterte sykkelrytter uansett gren skal nå i gang med nye kontraktsforhandlinger med arbeidsgiver Merida.

Hennes nåværende kontrakt går ut etter denne sesongen. Når hun og ektemann og trener Kenneth Flesjå setter seg ned med Merida har de ett ekstra spørsmål: Kan Gunn-Rita please få lov til å sykle VM på landevei i Bergen i 2017.

— Det er slett ikke hugget i stein at hun skal få lov til det, forteller ektemannen.

— Det blir en del av forhandlingene.

Han foklarer det at hun har vært borte fra Birkebeinerrittet i så mange år med hva hennes arbeidsgiver har ønsket, og det er at hun sykler verdenscupen i terrengsykling.

— Jeg skal sykle full verdenscup i terreng også neste år. VM i Cairns i Australia fire uker før VM i Bergen vil også være et stort mål, forklarte jernkvinnen Dahle Flesjå til Aftenposten rett etter at hun hadde mottatt laurbærkransen på Lillehammer.

Dropper tempo

Meningen er at hun skal sykle noen ritt sammen med det norske landeveislandslaget på vårparten og så etapperittet Thüringen Rundfahrt i slutten av juli for å kvalifisere seg for Bergen-VM.

Opprinnelig hadde hun også et håp om å sykle temporittet i 2017-VM, men det har hun slått fra seg.

— Det må så mye spesialtrening som skal til for det at det rett og slett ikke blir tid, forklarer hun.

Dahle Flesjå har god erfaring fra landevei, men det begynner å bli ganske mange år siden hun satset på tynnere dekk.

— Jeg må få følelsen av å sykle i felt igjen. Det er en ganske stor forskjell på å sykle terreng og landevei, mener hun.

— Vi har en ganske god dialog med Norges Cykleforbund og håper også å få med oss Merida på dette, understreker Kenneth Flesjå.