DOHA: I VM-potten ligger et verdensmesterskap og en mulig dagslønn på nesten 100.000 kroner på hver av de norske rytterne.

Vann og vind er nøkkelord når sykkelrytterne triller ut i den qatarske heten søndag morgen. Det er meldt rundt 35 varmegrader og masse vind. Det gjør oppgaven for Norges mange hjelperyttere enda mer utfordrende, spesielt på de første 15 milene som er ute i ørkenen.

La oss bare minne på dette med bonusene først:

Alexander Kristoff har lovet de andre åtte å få dele en bonus på 500.000 kroner om de hjelper ham til gull.

I tillegg kommer 200.000 kroner fra forbund og sponsor.

— Slik det skal være

— Bonuser er man er vant med fra sykkelsporten, man får en takk av kapteinen på laget. Jeg synes det er på sin plass der man ofrer seg helt for en annen, sier Vegard Stake Laengen.

Daniel Hoelgaard sier det slik om sin totale lojalitet til Kristoff:

- Hvis han sier: «Kjør ut i grøfta, så kjører jeg ut i grøfta».

Det er tegnet opp flere scenarioer for dagens ritt. Men sannsynligheten for at det ender opp med en større gruppe der de beste spurterne gjør opp om tittelen er stor. Da er Alexander Kristoff soleklar kaptein.

Ikke som i fjor

Under VM i Richmond i fjor endte den norske taktikken med en gedigen misforståelse. Edvald Boasson Hagen var da friskest og kunne, sammen med Greg van Avermaet kjørt seg opp til senere verdensmester Peter Sagan. Da var også taktikken å kjøre for Kristoff, men kommunikasjonen var for dårlig. I år er det igjen radiokommunikasjon mellom rytterne og følgebilen med landslagssjef Stig Kristiansen.

— Vi skal prøve å ikke gjøre som i fjor, lover Boasson Hagen som i likhet med Kristoff skal få en så billig reise som mulig frem til det skal avgjøres etter drøyt 25 mil. Han får også friheten til å gå sin egen vei for å dekke opp for farlige brudd.

Hele det norske VM-laget: Fra v. Vegard Stake Laengen, Truls Korsæth, Vegard Breen, Sven Erik Bystrøm, Edvald Boasson Hagen, Alexander Kristoff, Daniel Hoelgaard, Kristoffer Skjerping og Sondre Holst Enger. Foto: NTB SCANPIX

Dette sier Kristoffs åtte hjelpere om sin jobb: Daniel Hoelgaard, 23 år fra Ålgård. Sykler for FDJ (fransk profflag):

— Ideelt sett blir det å være med Alex inn på rundene og hjelpe ham frem til det gjenstår to kilometer. Men det kan jo hende at jeg må gjøre en innsats tidlig, og da kan jeg være blåst av etter 50 kilometer. Jeg skal bare tenke på Alex og hva som er best for ham. Jeg har aldri jobbet med Alex i løp før, men jeg regner med at han skriker ut når det er noe han vil.

Kristoffer Skjerping, 23 år fra Sotra. Sykler for Cannondale-Drapac (amerikansk profflag):

— Det blir ganske enkelt å hente flasker og passe på de beskyttede rytterne. Jobben min begynner med én gang. Den jobben blir viktigere enn noensinne. Hvis ikke jeg gjør jobben min får vi ingen medalje. Den viktigste jobben min skjer i de første 15 milene.

Truls Engen Korsæth, 23 år fra Lillehammer. Sykler for norske Joker Byggtorget (norsk kontinentallag).

— Det blir å være ren hjelperytter for Alex og Edvald fra start. Jeg skal passe på dem og ta vind. Jeg er ganske flink til å gjøre en hjelpejobb når det fort i sidevinden. Vinden kommer til å påvirke rittet veldig mye.

Vegard Breen. Foto: NTB scanpix

Vegard Breen, 26 år fra Nannestad. Sykler for Fortuneo – Vital Concept (fransk profflag).— Jeg skal beskytte Alex. Sitte foran ham i forhold til hvor vinden kommer fra og sørge for at han sitter så langt frem som mulig. Jobben begynner fra kilometer én. Det er en jobb jeg er komfortabel med, og det er derfor jeg er her. Alle hjelperne må nok trå til når det gjelder å hente flasker, men det er ikke min hovedoppgave.

Vegard Stake Laengen, 27 år fra Asker. Sykler for IAM (sveitsisk profflag).

— Det blir å skjerme vind for Alex og komme med flasker til laget. Sannsynligvis går det fire flasker (to liter vann) per rytter i timen, og går man tilbake til bilen skal man normalt sett ta med til hele laget. Hvis hver mann da skal ha to flasker vil det si 18 flasker på ryggen. Blir man tørst er løpet over. Laget har mest bruk for meg på de 15 første milene. Jeg er stor, tar en del vind og har kjørestyrke.

Sven Erik Bystrøm, 24 år fra Haugesund. Sykler for Team Katusha (russisk profflag).

— Skjerme Alex og Edvald underveis og sørge for at de får en lettest mulig vei inn til finalen. Jeg håper jeg kan gjøre den jobben helt inn på den siste runden, men må jeg ofre meg totalt tidligere, så gjør jeg det. Jeg håper de største av oss kan være med helt inn og ta vind, men det blir veldig tøft.

Sondre Holst Enger. Foto: NTB scanpix

Sondre Holst Enger, 22 år fra Horten. Sykler for IAM (sveitsisk profflag).— Jeg skal gjemme meg bort mest mulig og spare krefter slik at jeg kan være med helt inn i finalen. Der skal jeg passe på Alex og Edvald hvis de er der. Helt til slutt kan jeg for eksempel ligge på hjulet til Alex og sørge for at ingen av konkurrentene får bruke ham som spurtopptrekker. Er ikke Alex og Edvald der, kan jeg spurte for eget resultat.

Edvald Boasson Hagen, 29 år fra Rudsbygd. Sykler for Dimension Data (sørafrikansk profflag).

— Min jobb blir å trekke opp Alex i spurten. Starte spurten på rundt 500 meter og trekke ham inn til det gjenstår 150-200 meter. Jeg har ikke trukket opp for ham før, men vi har begge mange år i proffeltet og vet hvordan det skal gjøres. Vi skal prøve ikke å gjøre det som i fjor.

Resten er opp til Alexander Kristoff selv.