Ifølge Observer Norge, som har gjort denne studien, slår John Obi Mikel samfunnsengasjerte aktører i både blått og rødt i mai.

Observer har sammenlignet mediedekningen mellom 1. mai og 18. mai i 22 forskjellige riksmedier. Både trykte medier, internett, TV og radio er med i sammenligningen.

John Obi Mikel og saken rundt ham står for 41 prosent av de 1.148 registrerte mediesakene i denne perioden. LO-kongressen fikk 31 prosent av omtalen, mens

Høyres landsmøte måtte klare seg med 28 prosent av medieomtalen.

Det viser seg at TV2 har hatt mest saker på Mikel-saken. TV-stasjonen har hatt med 18-åringen i 22 sendinger i denne perioden.

Til og med pensjonsstriden innad i LO har måttet tåle at en så vidt myndig fotballspiller har kapret toppsakene i mediene.

— Dette sier noe om hvor stor, og ikke minst sentral, dekning fotball har fått i norske medier. Sammenlignet med tilsvarende periode i fjor er det ca 30 prosent mer norsk toppfotball i riksmediene, sier medieanalytiker Thomas Heiberg Johansen i en pressemelding fra Observer Norge.