Beitostølen (Aftenposten): Konfliktnivået mellom Norges Skiforbund og private langrennslag har roet seg på overflaten, men under er det fortsatt noen uløste konflikter.

På Beitostølen kryr det av løpere fra 14 ulike privatlag, ved siden av aktive på landslagene, fire regionlag og løpere som kun representerer klubben sin. De private lagene har med seg sponsorer og støttespillere som vil markere seg langs løypa med sine logoer, heiarop og flagg.

Tidligere landslagsløpere, som Tord Asle Gjerdalen fra Team Aukland (tidligere Team Centric) og Niklas Dyrhaug fra Team United Bakeries, ønsker å prestere så bra på Beitostølen at de blir tatt ut til verdenscupen. Derfor har mange løpere lagt opp til en formtopp.

— Konflikten har roet seg i den betydning at man er enige om at man ikke er enige i alt, sier manager Emil Wengberg Gundersen i Team LeasePlan Go, hvor Thomas Alsgaard både er løper og eier.

— Vi mener at våre samarbeidspartnere er med og skaper flere midler i den totale potten i langrennssporten. Alle er kanskje ikke enig i at vi også bidrar til å skape økt rekruttering og at vi gir tilbake til grasrota, men det er vi opptatt av å få til, legger han til.

Den tøffeste fighten

Team Northug, med Coop i ryggen, har hatt noen harde fighter med Skiforbundet det siste året. Avtalene for denne sesongen ble undertegnet bare for kort tid tilbake. Begge parter måtte ta og gi. Skiforbundet må verne om sine sponsorers rettigheter.

Andre store lag, som Team Aukland (bytter sponsor og forandrer navn torsdag), Team United Bakeries og Team LeasePlan Go, er blant de store som er kommet til en slags enighet med Skiforbundet.

Mens de private lagene bare for få år siden ble sett på som en stor trussel mot forbundets egne landslag, er det nå uttalt fra begge hold at privatlag er bra for bredden og rekrutteringen. I tillegg gir flere løpere på høyt nivå tøffere konkurranse.

Handler om kommunikasjon

Manager Henrik Kvissel i Team United Bakeries mener at privatlagene er kommet i en god dialog med forbundet.

— Det vil alltid være noen interessekonflikter, men samarbeidet blir bedre og bedre. Skiforbundet tar seg tid til å prate med oss. Vi ønsker dessuten å bidra til at de beste går på landslagene, og fra dag én har Niklas Dyrhaug sagt at hans mål er å bli tatt ut til Tour de ski, eventuelt også VM i Falun. Det jobber vi for.

Varierte budsjetter

De fleste privatlagene ønsker å holde budsjettkortene tett til langrennsdressen. Men utenom Northug-teamet, der løperen alene har ni millioner kroner årlig fra Coop, og budsjettet er tosifret, ligger de andre store, kommersielle teamene på fra i underkant av 10 millioner og ned til 5 millioner.

Tord Asle Gjerdalen er en av privatlagsløperne som kjemper om verdenscupplass.

I sjiktet under der er det mange lag som må klare seg med 1 million kroner årlig, og på noen lag må løpere bidra selv med en sum opp mot 50.000 kroner hver.De aktive «overlever» fordi de får tak i lokale sponsorer, men for mange er Lånekassen og foreldre de største sponsorene.

I Team Jobzone, et av de mindre teamene når det gjelder budsjett, med i underkant av 1 million til disposisjon for sine ni løpere og 13 totalt, sier stifter og løper Ragnar Bragvin Andresen (26) følgende:

— Vi har samme hårete mål og en like profesjonell satsing som lagene med 5 til 10 millioner kroner, men forskjellen er at på de store lagene kan løperne få lønn. Vårt mål er at de aktive ikke skal ha utgifter og at vi skal ha det mest attraktive treningsmiljøet innenfor langrennssprint.

Få kvinner på lagene

På herresiden er det over 150 løpere som går langrenn på heltid, eller studerer litt ved siden av. Det er langt færre på kvinnesiden. Noen få privatlag har kvinnelige løpere, men Norge har mange på sine lands-, rekrutt- og regionlag.

Da Aukland-brødrene startet Team Xtra personell i 2007, var det for å gi et tilbud til dem som ikke kom på landslagene, men som ville satse på langløp. I dag har laget 20 på lønningslisten og et helprofesjonelt opplegg. Laget har åtte løpere, mens det ellers varierer mellom fem og 12. Mange i støtteapparatet, som smørerne, har kontrakter fra seks til ni måneder.

Teamets manager Nils Marius Otterstad har vært i tottene på NSF tidligere, men også han sier at både privatlag og forbundet ser at det er lurere å være i dialog enn i kamp. Private løpere frykter at de vil miste muligheten til å bli tatt ut til verdenscup og landslag hvis det blir for mye krøll, mens NSF er avhengig av at de ikke kommer på kant med sin egne.

— Langrenn er et så viktig marked i Norge at teamene forstår at de må være mer politisk korrekte. Løperne må være dus med forbundet, slik at de kan gjøre seg aktuelle til verdenscup og mesterskap, sier Otterstad.

Territorier

Men alt er ikke bare idyll likevel. Kampen om sponsorkronene er der, og ikke minst kampen om å bli synlig. Skiforbundet verner mer og mer om sine territorier.

— Jeg tror ikke at publikum assosierer Petter Northug med Aker, selv om han går for landslaget og ikke lenger får markedsføre Coop. Jeg tror at han gir Coop god reklame, og at bedriften får mye ut av det, sier manager Otterstad, stolt over at Team Centric i 2014 ble Årets sponsorobjekt.

— Vi er i samme sponsormarked som alle idretter. Jeg vil påpeke at vi har vært med på å bygge opp en markedsplass, en ny arena for langløp, som i dag har ni direktesendte TV-renn og sendinger over fire-fem timer. Det bidrar også sterkt til den store interessen det er for sporten i vårt land, sier han.

Manager Søbak Gundersen legger til:

— Jeg tror vi bare er med på å skape økt interesse, større sirkus og mer show.

Forbundet: - Vi skal ha private lag

— Vi skal ha private lag, sier langrennssjef Åge Skinstad i Norges Skiforbund.

Han ønsker ingen konflikt, snarere god kommunikasjon og at alle parter finner sine roller. Men Skiforbundet må verne om sine interesser.

— Det med private lag er dynamisk. Løpere fra landslag går til dem, og vi får løpere fra private lag. Det er ideelt.

Godt samarbeid

Skinstad mener det skal være mulig å samarbeide godt.

— Privatlagene er en miks, der mange løpere satser på langløp. I langløp er det fri påmelding, og dermed ser ikke vi noen grunn til å ha landslag. Men vi er veldig glade i langløp, og at de får TV-tid. Det inspirerer også vanlige turløpere til å være med i Norge og utlandet.

Langrenn i NSF har et budsjett på 80 millioner kroner. Siste sesong var det 40 løpere som representerte Norge i verdenscupen, mens det da var 24 på elitelagene.

— Norges Skiforbund har et større ansvar, sier Skinstad.

Han sikter til at NSF nå har en nyopprettet utviklingsavdeling med Brit Baldishol som leder, at det blir et femte regionlag (Team Veidekke) fra 1. mai og at det fortsatt er landslag, rekruttlandslag og juniorlandslag som er en viktig del i pyramiden. Og ikke minst at forbundet har tilbud til de funksjonshemmede, som betyr at totalt nærmere hundre løpere er i systemet.

— Ved siden av det som går til elite- og rekrutteringslag, skal vi blant annet bruke 5 millioner kroner på regionlagene i 2015. Vi bruker 2,4 millioner på juniorlandslag, en halv million til skigymnassatsing og ytterligere 5 millioner på kompetanseflyt, kurs og utdanning.

— Målet er at vi skal være gode også etter 2020, sier langrennssjefen.

Åpningshelgen

Fredag: 10 km klassisk kvinner 11.00, 15 km klassisk menn 13.00. Lørdag: 10 km fri teknikk kvinner 10.30, 15 km fri teknikk menn 13.00. Søndag: Sprint klassisk stil kvinner og menn. Kvalifisering 09.00, utslagsrunder fra 10.30. ## Teamene

Disse deltar på Beitostølen:

Team Aukland

Team United Bakeries

Team LeasePlan Go

Team Jobzone

Team Oneway

Team NTNU

Team Hadeland

Team Synnfjell

Team Coop/Northug

Team Coop Talent

Team Nordre Vestfold

Team Odal

Sirdal Ski Langrenn

Vossalangrenn