FyllingenBergens eliteserieoppgjør mot Bodø er utgangspunktet for et arrangement som definitivt ikke blir som alle andre denne sesongen. I sin søken etter mer oppmerksomhet rundt hjemmekampene tror daglig leder Ellen Nygård Nilsen at hun nå har funnet et konsept som trigger – langt utover det som handler om poeng og tabellklatring.

— Ja, det håper jeg virkelig. Vi ønsker å skape noe rundt håndballkampene, og har jobbet lenge med ideen om å engasjere en god foredragsholder. Et menneske som treffer bredt, og som kan trekke så mye folk at vi sitter igjen med et overskudd – penger vi kan gi videre til et godt humanitært formål.

— Ingen kynisme

Erik Bertrand Larssen er for tiden en av Norges mest attraktive foredragsholdere med temaet «Slik tenker de beste». Til Framohallen skal han lokke minst 750 personer i timene før avkast mellom FyllingenBergen og Bodø, i hovedsak kvinner og menn fra idrett og næringsliv – folk som er villige til å betale 550 kroner for å komme inn. Selv stiller han opp gratis.

— Av de 550 går 100 kroner til «Aktiv mot kreft». Vi har valgt denne organisasjonen fordi den jobber på et område som berører alle i samfunnet. Deres agenda er å stimulere til fysisk aktivitet hos mennesker rammet av kreft. Det har en god link til vår kjerneaktivitet, som er fysisk aktivitet på høyt nivå. Dette treffer oss med andre ord midt i hjertet, sier Nilsen. Hun har også invitert landslagssjef Christian Berge, selv rammet av lymfekreft for 11 år siden. Trønderen vil snakke om sine opplevelser med sykdommen.

Både Berge og håndballforbundets generalsekretær Erik Langerud stiller i Framohallen 4. februar-.

— At Fyllingen jobber frem et slikt konsept rundt egne arrangementer, er prisverdig. Samtidig skal idretten bidra på andre viktige samfunnsområder. Det er en av grunnene til at Christian og jeg tar turen over fjellet neste måned, sier Langerud. NHFs generalsekretær minnes også Elverum Håndball, som i 2012 støttet Rosa Sløyfe-aksjonen (Kreftforeningen) i en hjemmekamp mot ØIF Arendal.

— Og nå håper jeg at flere av våre håndballklubber følger etter, fortsetter Langerud. Han tror også det er bra for idrettens omdømme å involvere seg slik FyllingenBergen gjør. At klubben trolig sitter igjen med et overskudd selv, synes han er helt ok.

— Det ligger ingen kynisme i slike satsinger. Dette er utelukkende positivt. For alle involverte parter.

«Mål med mening»

Hvorfor ikke en enda større del av billettinntektene går til kreftsaken, forklarer Ellen Nygård Nilsen slik:

— Vi sikrer oss mot en del kostnader i forbindelse med arrangementet. Lyd, lys, rigging. Vi leier inn folk til sånt denne gangen. Dessuten skal vi servere middagsbuffet til de som kommer – på et langbord bak hovedtribunen. Det skal gjøres av proffe folk.

Om storsatsingen 4. februar går etter planen, håper FyllingenBergen på større oppslutning ved neste hjemmekamp. Bare 499 tilskuere har i snitt sett Vidar Gjesdals menn i kamp denne sesongen. Det er et fremmøte milevis bak de mest populære eliteserielagene. Og ned nesten 20 prosent fra sesongen 2013/14, da det ble registrert 611 personer i snitt pr. seriekamp i Framohallen.

— Det er ikke til å legge skjul på at vi ønsker oss flere på kamp. Håpet er derfor at det kommer folk 4. februar som ikke har vært på kamp før, og at de finner dette så gøy at de kommer tilbake, tenker FyllingenBergens daglige leder. Hun har ambisjoner om å gjøre dette til en årlig tradisjon.

— Ja. Vi ser for oss en slik storsatsing én gang i året. Med ulike organisasjoner som samarbeidspartnere fra år til år.