Får du bare frem halve grafikken — følg denne lenken

Chelsea er vinnerne på overgangsmarkedet, mener Lars Tjærnås. - Endelig har vi sluttet å kjøpe oss til suksess, sier Chelseas supportersjef.

— Et godt overgangsvindu er at du har gjort laget sterkere uten å gå på akkord med de økonomiske rammene klubben opererer innenfor. Alternativt kan det være å investere for langsiktig posisjonering ved å hente spillere som ikke styrker laget nå, men som du er ganske trygg på å utvikle fremover, sier Lars Tjærnås, tidligere fotballtrener i Premier League og nåværende fotballekspert for blant andre 100 prosent sport.

Engelske fotballklubber har nå kunnet kjøpe spillere i halvannen måned. Rundt to uker gjenstår av det såkalte overgangsvinduet – perioden der klubbene kan handle spillere – som varer i juli og august.Som aksen under viser, kommer storklubben Chelsea nesten ut i null når man gjør regnestykket «spillerkjøp minus spillersalg = netto utlegg». BT har gjort denne øvelsen for alle lagene i Premier League, for å vise hvem som har tjent og tapt penger i sommer.

Tvunget av Uefa-regler

Tjærnås mener Chelsea ligner en vinner i sommerens overgangsmarked, men medgir samtidig at det er utfordrende å kåre vinnere og tapere før en kamp er spilt.

— Det er vanskelig av minst to grunner. Den ene handler er økonomi: Chelsea er vinnere på den måten at de har hentet topp spillere alle i hele verden vil ha, men de er også blant de få i verden som kan gjøre det. Det andre aspektet handler om det vi har sett mange ganger: Det er aldri en garanti for at noen som har vært gode ett sted, er det i en annen liga og annet land, sier Tjærnås.

Uefas regler «Financial Fair Play» har som mål å tvinge klubbene til ikke å bruke mer penger enn de tjener. Derfor er det over tid nødvendig for en klubb over tid å selge for bortimot det samme som man kjøper for, all den tid 71 prosent av klubbens inntekter går med til spillerlønninger, slik situasjonen er i Premier League. De siste 10 årene har lønningene i Premier League vokst fra 9 milliarder kroner til 24 milliarder kroner. For å være konkurransedyktige på spillerlønninger, og samtidig ha et regnskap som går i balanse, må derfor klubbene holde stram kontroll over øvrige kostnader som for eksempel spillerkjøp.Siden Chelsea ble kjøpt av den russiske milliardæren Roman Abramovitsj i 2003, har klubben brukt penger over evne. Totalt har Abramovitsj puttet inn rundt 22 milliarder kroner i klubben for å dekke underskudd. Det kan han ikke gjøre lenger, hvis Chelsea ikke skal bli utestengt fra spill i Mesterligaen, i henhold til den nye Financial Fair Play-reglene.

— At vi går i null er helt i tråd med hva vi supportere ønsker. Vi ønsker ikke å fronte en klubb som driver med pengesløseri, slik det har vært tidligere. Det er ikke noen god følelse når man oppnår ting bare fordi man har penger. Man vil heller fremstå som om man har noe mellom ørene, og kjempe seg til et trofé i stedet for å kjøpe et, sier Vidar Helseth, daglig leder Chelseas supporterklubb i Norge.

Det optimale kjøpet

— Jeg tror kjøpet av Fernando Torres (for 534 millioner kroner fra Liverpool) ble en skikkelig vekker for Chelsea. Da innså de at det ikke er slik en fotballklubb skal drives. I Chelsea har det vært økt bevissthet rundt Financial Fair Play de siste årene, fortsetter Chelsea-supporteren.

Everton har tradisjonelt ikke brukt mye penger i overgangsmarkedet, men denne sommeren satte klubben ny rekord da Romelu Lukaku ble hentet for 335 millioner kroner fra Chelsea.

— For en klubb som Everton er det viktig å synliggjøre at du har muskler og kan bruke dem. Slik sett var signeringen av Lukaku viktig, sier Thomas Myhre, tidligere Everton-spiller og nåværende fotballekspert for TV 2. Han mener det er blitt et klasseskille i Premier League mellom dem som handler og selger for mye penger og resten.- Skillet mellom de syv øverste (Arsenal, Liverpool, Manchester City/United, Chelsea, Everton og Tottenham) og resten er relativt stort. De syv har så mye sterkere staller enn de andre og har et annet grunnlag for å forsterke seg, sier Myhre.

Tjærnås mener også Newcastle og West Ham har hentet spennende spillere, men utroper Chelsea-kjøpet Diego Costa til sommerens beste signering. Han forklarer slik hva som er et godt kjøp for de ulike klubbene.

— De største og beste klubbene ser etter spisskompetanse og store navn, som ved siden av å tilføre noe de ikke har fra før også kan være en plakat som ytterligere stimulerer salg blant supportere og gjør dem attraktive for sponsorer ved siden av sport. Mange av de andre klubber ser etter soliditet og rutine, for å styrke bunnivå og holde seg unna trøbbel.