Trondheim bydrift har fikset skadene etter Petter Northugs farlige promilleferd på Byåsen tidlig om morgenen 4. mai.

Nå er det klart hva den endelige regningen koster.

— Reparasjonsarbeidet har kostet 78 000 kroner totalt. 46 000 kroner har gått med til å skifte autovern og skilt, mens 32 000 kroner er brukt på å skifte ut det ødelagte gatelyset, forteller planlegger Imre Aleksandersen ved Trondheim bydrift.

Sendt ut krav til forsikringsselskapet

De har allerede sendt et krav på den totale summen til forsikringsselskapet If.

— Det er skadeerstatningsloven som legger føringer, og jeg tror man må betale innen seks måneder, hvis ikke begynner renta å gå, forklarer Aleksandersen.

Han har vært i dialog med Northugs forsikringsselskap, og de har erkjent ansvaret for skadene. Planleggeren forventer derfor at kravet blir innfridd innenfor tidsfristen. — Det kommer selvsagt an på hvor lang saksbehandlingstid forsikringsselskapet har, men de trenger jo ikke å bruke tid på å finne ut hvem som har skylden. Det er ingen tvil i dette tilfellet, sier han.

- Tatt tid å reparere det som er ødelagt

9. oktober ble Petter Northug dømt til 50 dagers fengsel og fikk en bot på 185 000 kroner. I tillegg mistet han førerkortet for «alltid» - noe som i realiteten betyr at han kan søke om å ta førerkortet på nytt om fem år.

Erstatningskravet ble ikke behandlet i Sør-Trøndelag tingrett i forbindelse med rettsmøtet. Kommunen gjorde som de alltid gjør i slike saker, de ba om erstatning fra forsikringsselskapet hvor Northugs Audi var forsikret.

— Det er ganske vanlig at folk er uheldige og kjører av veien og skader kommunal eiendom. Så lenge du bruker en motorvogn, så er det forsikringsselskapet som får erstatningskravet. Det skal ikke være Trondheims befolkning som betaler når enkeltpersoner har gjort skade, forklarer Aleksandersen.

Statens vegvesen var raskt på ulykkesstedet i mai for å gjøre undersøkelser om blant annet farten til Audien. Foto: KIM NYGÅRD

Det eneste som er spesielt i saken er at skadene skyldes en promillekjøring. Ofte skyldes utforkjøringer at det har vært glatt eller vanskelige kjøreforhold på stedet. — Det har tatt litt tid å reparere det som ble ødelagt. Det krever både tid, mannskap og utstyr, men det har vært en forholdsvis enkel sak. Det er ingenting som har vært utfordrende.

- Saken er ute av verden

Aleksandersen forteller at Trondheim bydrift hadde ett års frist på å levere et krav, og er godt innenfor siden de har levert allerede etter fem måneder.

— Nå er denne saken ute av verden for vår del, sier han.

Northug hadde en promille på 1,65 da han i mai kjørte fra boligen sin på Byåsen. Bilen endte i autovernet etter å ha truffet midtrabatten og hoppet 16 meter tvers over rundkjøringen, slik at bilen «traff og knakk en lysmast», ifølge tiltalen.

Påtalemyndigheten mener at farten var på minst 83 km/t i 40-sonen.