De nordiske TV-rettighetene for engelsk Premier League er solgt. Men hva gjør det med tippekampen på norsk tv?

— Det vet jeg ennå ingenting om. Du må snakke med Jonas Eriksson i Stockholm , sier programleder for de norske Premier League-sendingene Dag Solheim til Aftenposten.no

Så vi ringte administrerende direktør i Canal Plus Norden, Jonas Eriksson, og spurte om tippekampen på Canal Plus nå er en saga blott.

Medge Consulting

— Det som har kommet frem i dag er ikke noe nytt. At rettighetene er solgt har vært kjent en uke. Vi har tapt auksjonen. Men dette skal jo også distribueres, sier Eriksson.

Det blir spekulert på om Medge Consulting, som Kampanje.com hevder har kjøpt rettighetene, vil etablere nye fjernsynskanaler i Norden for å vise engelsk fotball.

Selskapet ledes av de tidligere Canal Plus-toppene Peter Liljestrand og Tim Smart. En annen løsning er å splitte rettighetene mellom eksisterende kanaler etter modell fra mesterligaen. Eriksson tar hele spørsmålet med knusende ro.

(Artikkelen fortsetter)

Studiovert Dag Solheim og kommentator Kenneth Fredheim er frontfigurer i Premier League-sendingene til Canal Plus. (Foto: Digitalsport)

100 millioner

— Jeg har hørt rykter om at prisen ble 100 millioner euro. Jeg har også hørt 140, men det tror jeg ikke på. Jeg kjenner meg ganske ”lugn”, for det er ingen logikk i det man hører. 100 millioner er et alt for høyt tall for dette markedet, mener Eriksson.

Han tror nemlig de nye rettighetshaverne vil få problemer med å få fotballen ut til det norske folk.

- Hva tror du distributørene vil si om de må bytte innholdsleverandør? De får en ren fotballkanal, og ikke en Canal+-pakke med film, serier og mye annet. Det vil bety store endringer der man må bidra til å bygge opp en ny merkevare , sier svensken.

Sette fyr på penger

Direktøren går så langt at han spår en snarlig rettighetsretur til Canal Plus, og mer Dag Solheim i stua på lørdag ettermiddag.

- Dette minner om folk som har masse penger, slenger dem i en tønne og tenner på. Når røyken har lagt seg, så sitter vi med disse rettighetene igjen , sier Eriksson.

Han beskriver seg selv som en rasjonell person, og han synes ikke det er mye rasjonelt ved verken budet eller planene videre.

— Vi har sendt Premier League i 13 år. Det har vært tredjeparter innom før vi har løst opp tidligere også. Noen skal opp med veldig mye penger her, og har man da ikke sikret distribusjonen så faller det på sin egen urimelighet, sier Eriksson til Aftenposten.no

Fotball hele våren

Han kan ikke si noe om hvordan den endelige modellen blir, verken med eller uten Canal Plus.

- Prosessen må Premier League svare for, men rettigheter i seg bør jo komme ut så bredt som mulig. Ellers vil varemerket i Norge tape seg. Premier League er jo nesten religion i Norge , sier Jonas Eriksson og minner om at den nåværende avtalen går ut i august.

Hele våren 2010 vil det altså uansett bli Premier League å se på Canal Plus.