- Våre største konkurrenter er ikke de andre kaffekjedene, men kaffen nordmenn lager hjemme og på jobb, og den de kjøper i kiosker og på bensinstasjoner, sier konsernsjef Adriano Capoferro i Espresso House.

Kjeden har 137 kaffebarer i Sverige og omsatte i fjor for 565 millioner svenske kroner.

Denne uken åpner Espresso House sin første kaffebar i Norge, på Grünerløkka, og i løpet av de neste tre årene skal det komme flere til. Så står Trondheim, Stavanger eller Bergen for tur.

Det er mange kaffekjeder som kjemper om å lokke til seg nordmenn, et av verdens mest kaffedrikkende folkeslag.

- Er det virkelig plass til enda en kaffekjede i Norge?

- Vi mener det finnes plass til en god, ny aktør. Det norske kaffemarkedet er fortsatt i vekst, sier Torodd Gøystdal, sjef for Espresso House i Norge.

De vil ikke sikte seg inn mot det aller høyeste nivået i norsk kaffebarbransje, men legge seg til rette under det.

- For å lykkes er det fire faktorer som gjelder. Kvaliteten på kaffen, kvaliteten på baristaene, beliggenhet og konseptet. Vi mener vi har det som trengs for å lykkes, sier Capoferro.

Starbucks ekspanderer

Starbucks inntok nylig hovedstaden og åpnet i Oslo City. Direktør for Starbucks i Skandinavia, Joannis Vendrig, forteller at de skal åpne flere kaffebarer i Oslo, Bergen og Trondheim i løpet av 2013. - Vi planlegger seks i tillegg til den som allerede er åpnet i Oslo City, forteller han.

Vendrig tror det er positivt med flere aktører.

- Det er fint med konkurranse. Det øker totalmarkedet og gir oppmerksomhet til bransjen.

Satser over 100 mill.

Espresso House ble etablert i 1996 av svenskene Elisabet og Charles Asker. I september i fjor kjøpte det private investeringsfondet Herkules opp selskapet for et ukjent beløp. Blant eierne i Herkules er den norske forretningsmannen Johan H. Andresen.

Sterk konkurranse i Norge skremmer ikke. Partner i Herkules, Sverre Flåskjer, sier at mange aktører i det norske kaffemarkedet ikke er en negativ ting, men tvert imot bidrar til at markedet vokser fortere enn det ellers ville gjort.

Nå står investeringskostnader på over 100 millioner kroner i løpet av de tre neste årene for tur. Flåskjer regner ikke med at Espresso House vil gå i pluss i Norge før om tre år.

- Utrullingen skal ikke gå fortere enn at vi bevarer kvaliteten og kulturen som ledelsen har bygget opp i Sverige, påpeker han.

- Sunt med konkurranse

Den største aktøren i det norske kaffebarmarkedet er Kaffebrenneriet. De har 26 kaffebarer i Norge. Markedssjef Marit Toverud ønsker konkurransen både fra Starbucks og Espresso House velkommen.

- Det er alltid sunt med konkurranse og vi ønsker andre konkurrenter velkomne i kaffebarmarkedet. Kaffekundene i Norge er svært kvalitetsbevisste. Nye aktører bidrar gjerne til økt oppmerksomheten på kvalitet og rettferdig handel, noe som er grunnsteinene i vår organisasjon, sier hun.