KRISTIANSAND: I et møte i kommunalutvalget i Kristiansand tirsdag fortalte direktør i Hennig-Olsen Is, Paal Otto Hennig-Olsen, om den sterke konkurransen de nå opplever fra produsenter i utlandet.

— De står ved døra og ser at det er høy kjøpekraft i Norge. Det er det som er den store trusselen vår, sa Hennig-Olsen til politikerne.

Automatiserer

Iskremprodusenten hadde en omsetning på 788 millioner kroner i 2012. I år ligger anslaget på 814 millioner i omsetning.

Selv om Hennig-Olsen Is har rundt halvparten av det norske markedet, ser de at utenlandske produsenter presser seg på. De har stor produksjon og lavere kostnader enn Kristiansands-bedriften.

— Ute i Europa er det store fabrikker som har automatisert all produksjon. I Nederland er det en fabrikk som kun produserer krone-is, sier Hennig-Olsen til Fædrelandsvennen.

For å møte konkurransen og holde kostnadene nede, kommer Hennig-Olsen Is til å automatisere all produksjon av krone-is.

— Det går ut over bemanningen, men det er ingen vei utenom, sa Paal Otto Hennig-Olsen til politikerne.

Internasjonalt

Ifølge Hennig-Olsen er det ikke snakk om å si opp folk. Automatiseringen kommer heller ikke til å redusere bemanningen med mer enn et par årsverk.

— Vi gjør dette for å opprettholde lønnsomheten i bedriften, sier Hennig-Olsen.

Han merker konkurransen fra utlandet på spesielt to områder.

— Nordmenn reiser mye og ser nye produkter i utlandet. I tillegg er kjedene stadig på utkikk etter nye produkter, sier Paal Otto Hennig-Olsen