I 2007 grunnla Drew Houston og Arash Ferdowsi Dropbox, en internettbasert tjeneste som synkroniserer filer mellom ulike enheter.

Syv år etter etableringen har nettskyselskapet gått til himmels. Grunnleggerne føyer seg inn i rekken av Silicon Valleys milliardærgründere.

I januar fikk selskapet en beregnet verdi på ti milliarder dollar, og verdien har mer enn doblet seg på drøye to år.

I slutten av mai nådde selskapet 300 millioner brukere. I tillegg har Dropbox over fire millioner firmakunder, ifølge avisen The Wall Street Journal.

Kasinorobot som tapte penger

Idéen til tjenesten som samler dokumentene og bildene dine i en nettsky fikk nå 31 år gamle Houston da han satt på en buss mellom Boston og New York og tok frem datamaskinen for å jobbe.

— Jeg hadde glemt minnepinnen, og tenkte at dette problemet vil jeg unngå å få igjen, sier han til BBC.

Med fire timer igjen av bussturen og lite annet å gjøre, begynte gründeren å skrive kode. Dropbox var født.

Før gjennombruddet opplevde imidlertid Houston å feile med flere prosjekter. Et av dem var å konstruere en «gamblingrobot».

Som IT-student på prestisjetunge Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston, USA, fikk Houston idéen om en robot som erstattet mennesker og kunne spille nettpoker med ekte penger.

Roboten fikk stadig tekniske problemer.

— Det dukket opp programfeil, og roboten kastet kortene jeg hadde på hånden. Det ble en automatisert måte å miste alle pengene mine på, sier Houston til BBC.

- Trenger blind optimisme

Dropbox slo an til tross for at det allerede eksisterte mange forskjellige nettskytjenester da det ble etablert. Houston tror brukervennlighet, distribusjon og etableringstidspunktet var viktige grunner til at selskapet hans lykkes.

- En misoppfatning er at gründere elsker risiko. Vi vil heller at ting skal gå som planlagt. Det du trenger for å lykkes er blind optimisme og at du tåler usikkerhet, sier Houston til BBC.