— Fædrelandsvennen var først ute med betalingsmur av de store abonnementsavisene i 2012. Mange spådde oss da nord og ned, og mente det var umulig å ta betalt for noe som til da hadde vært gratis. Derfor er jeg fornøyd med å se at det har virket, sier sjefredaktør i Fædrelandsvennen, Eivind Ljøstad.

Utviklingen i abonnementsbasen fra første kvartal 2015 til første kvartal 2016 er nemlig av den positive sorten.

Vekst

Digitalabonnement og helgeabonnement, som består av papiravis i helga og digital tilgang hele uka, øker med henholdsvis 64,5 prosent og 46,3 prosent, mens komplettabonnement, som inkluderer både papiravis og digital tilgang hele uka, har en nedgang på 11,3 prosent.

Totalt øker dermed abonnementsbasen med 0,5 prosent det siste året.

- Når yngre målgrupper

— Vi har 2726 flere digitalabonnenter nå enn det vi hadde samme dag i fjor. Og spesielt gledelig er indikasjonene vi får gjennom undersøkelser og tester på at vi tiltrekker oss stadig yngre målgrupper. Det betyr at vi ikke bare vokser digitalt, men at abonnementsbasen forynges, sier Ljøstad.

Større trend

Og det er ikke bare i Fædrelandsvennen digitalabonnement skyter fart. Også i de resterende regionavisene til Schibsted er trenden den samme.

— Vi ser en kraftig økning i rene digitalabonnement for alle våre fire mediehus, sier kommersiell direktør i Schibsted Norge Abonnementsmedia, Tor Jacobsen.

I tillegg til Fædrelandsvennen vil det si Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad.

Større betalingsvilje

Jacobsen mener det er to ting som forklarer veksten.

— Det ene er at vi lukker flere av sakene både i nettavisene og i lenker på Facebook, og samtidig er mye mer aggressive på å selge digitalabonnement. Det andre er at betalingsviljen til leserne har endret seg. Å betale for nettavisen var en absurd tanke for få år siden. Nå er det mer akseptert siden det har blitt vanligere å betale for digitale tjenester som for eksempel film og musikk, forteller Jacobsen.

Samtlige mediehus i Schibsted Norge opplever kraftig vekst i digitale abonnenter. Også Amedia rapporterer om vekst i antall betalende abonnenter. Foto: NTB Scanpix

Flere nye kunder

Han kan også fortelle at over halvparten av digitalabonnentene er helt nye kunder.

— En ting er at den typiske digitalabonnenten er vesentlig yngre enn den typiske komplettabonnenten. Like interessant er det at over halvparten av digitalabonnenter er nye kunder som gjerne har vært gratislesere før, sier Schibsted-direktøren.

- Når har Schibsted flere digitalabonnenter enn komplettabonnenter?

— Selv om det digitale abonnementsmarkedet skyter fart, er det fortsatt i startgropa. Men innen tre-fire år kan det være vi har et flertall av digitale lesere, svarer Jacobsen.

- Viktig

Tilbake hos Fædrelandsvennen mener Ljøstad at veksten i abonnementsbasen er særlig viktig i en tid der annonsemarkedet er tøft.

— Inntektsmessig har vi to bein å stå på: annonseinntekter og abonnementsinntekter. Nå utgjør abonnementsinntektene cirka 30 prosent av totalinntektene, så har vi et mål om å nå 50 prosent, forteller sjefredaktøren.

Varsler økt digital satsing

Han er også klar på at ny teknologi gir nye muligheter.

— Vi ser blant annet på løsninger for å gi en redigert pakke av dagens nyheter gjennom våre digitale kanaler på en mer nettvennlig måte enn e-avisen.

Større muligheter for å velge nyhetsområder du vil lese, er også på trappene.

— Vi ser på løsninger der den enkelte leser kan velge å få servert nyheter innen områder han eller hun er interessert i, samt velge bort områder man ikke har interesse av. Samtidig vil vi verne om redaktøransvaret ved å sørge for at alle leserne får med seg de nyhetene vi mener er viktige for alle, forteller Ljøstad.

Artikkelbetaling

Av digitale løsninger som allerede er under testing, er artikkelbetaling.

— Her ser vi at interessen for å kjøpe enkeltartikler så absolutt er tilstede, og vi når en enda yngre målgruppe enn for digitalabonnement.

- Du er ikke redd for kannibalisering?

— Nei, for jeg tror tilbudet er mest interessant for lesere som ikke bor i nedslagsfeltet vårt, men interesserer seg for en spesiell artikkel. De hadde nok ikke kjøpt et abonnement på avisen, men får nå mulighet til å betale for en enkeltartikkel, svarer Ljøstad