Lesertallene er nær identisk med resten av mediebransjen i Norge, det vil si omtrent som fryktet.

— Færre lesere på papir er ikke bare en norsk, men internasjonal tendens. Det gledelige med tallene er vår sterke økning på mobil, kommenterer sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen.

TNS Gallups offisielle lesertall for norske aviser, ukeblader og magasiner ble offentliggjort torsdag.

Formidabel mobiløkning

De viser at Fædrelandsvennen opplever et fall på papir fra 87.000 til 78.000, tilsvarende ti prosent. På nett er det fem prosent tilbake, fra 63.000 til 60.000.

- Er det bare å telle ned til papiravisens død?

— Jeg tror ikke du kan regne så matematisk på det. Den er fortsatt utrolig viktig for våre abonnenter, jeg selv elsker formatet. Når det er sagt er det viktigste å nå ut med vår journalistikk, noe tallene viser at vi gjør, svarer sjefredaktøren.

Lesing av Fædrelandsvennen på mobil og nettbrett øker med 27 prosent. Foto: Arkivfoto

Den gode nyheten er 27 prosent økning på mobil og nettbrett, fra 26.000 til 33.000 lesere — ti prosentpoeng høyere vekst enn snitt for mediehusene. For Fædrelandsvennen totalt synker lesertallet fra 117.000 til 111.000, som er på nivå med bransjen for øvrig.

Papirfallet får følger som trolig savner sidestykke i avisens 140-årige historie:

— Vi kommer nå til å sette ned prisene på papirannonser. Samtidig håper vi å øke inntektene digitalt, blant annet ved en flerkanalsstrategi som vi håper gir bedre uttelling for annonsørene, opplyser markedsdirektør André Walle.

Med dette håper vi å ta opp konkurransen med Google og Facebook.

Nytt er også muligheten for målrettede annonser, som kan styres til leseren ut fra bostedsadresse og medievaner. Dette åpner for et større spekter av annonser til ulike priser.

— Med dette håper vi å ta opp konkurransen med Google og Facebook, sier en optimistisk markedsdirektør.

Solid overskudd

Økonomisk er 2015 et atskillig lysere for Fædrelandsvennen enn hva tilfellet var i fjor, da det ble iverksatt tøffe kuttrunder. Første halvår var inntektene på 133,6 millioner, halvannen prosent bak fjoråret.

På samme tid har resultatet gått fra minus 3,1 til pluss 13,2 millioner kroner.

Blant lokalaviser på Sørlandet opplevde Agderposten en økning fra 48.000 til 51.000 på papir. Kristiansand Avis falt fra 45.000 til 42.000 og Grimstad Adressetidende fra 16.000 til 13.000. For øvrig er det mindre endringer.

Agderposten tapte 19 prosent på nett, fra 27.000 til 22.000, men økte fra 9000 til 12.000 på mobil, tilsvarende 33 prosent.

Flere av de store rammes hardt på papir: VG stupte 21 prosent, Adresseavisen 15 prosent og Aftenposten 11 prosent. Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad går tilbake henholdsvis ti og ni prosent.

Vennesla Tidende er blant vinnerne. De økte fra 8000 til 9000 på papir, og fra 2000 til 3000 på nett.