— Vår foreløpige anbefaling er å vurdere innleie av et modulbasert parkeringshus over en lengre periode. Vi har allerede startet en videre utredning av dette alternativet der en eventuell beslutning overlates den nye lufthavnsjefen, sier Avinors leder for forretningsutvikling i Divisjon regionale lufthavner, Eigil Ulvin Olsen, til Fædrelandsvennen.

I vår startet Avinor med utredning av en rekke mulige løsninger for både finansieringsmodell og omfang av p-hus på Kjevik.

Det kunne ifølge Avinor-lederen bli alt fra den enkleste løsningen med tak over parkeringsplassene, altså en avansert form for carport, til det mest kompliserte, som vil være et større p-hus i flere etasjer.

Det modulbaserte p-huset Avinor nå utreder, er planlagt oppført på parkeringsområde P2 like utenfor terminalen. Foto: Torstein Øen

— Begynner i det små

Nå har man altså falt ned på en enkel variant.

— Vi begynner i det små, og kan utvide etter hvert. Det var snakk om 500 plasser, men nå tenker vi i utgangspunktet 128 plasser på ett plan med muligheten for å utvide, sier Olsen.

Innleie

Målet for Avinor har vært å gjennomføre prosjektet uten å belaste egen balanse.

— Vår konklusjon er at et tradisjonelt bygg neppe vil være lønnsomt da prisen vil måtte økes kombinert med økt belegg. Vår innstilling er derfor at det som kan gjøres lønnsomt er et enkelt, modulbasert parkeringshus som kan leies inn over en lengre periode, forklarer Olsen.

Raskt å sette opp

— Hvor raskt kan p-huset være på plass?

— Det tør jeg ikke spå, men det skal være raskt å sette opp når beslutningen tas. Dette skal ikke være noe infrastrukturprosjekt. Man trenger kanskje strøm og avløpstilkobling, og grunnen er allerede testet. Så vil den nye lufthavnsjefen få beslutningsgrunnlaget i hendene når han starter, sier Olsen.

Hvordan har trafikk- og ruteutviklingen på Kjevik påvirket prosjektet?

— Vi vet at trafikken varierer, så det må vi bare ta med oss. Vi sitter på en virksomhet som har vekst på lang sikt, men som også påvirkes av konjunkturene, sier Olsen.

- Alltid optimist

— Så du har tro på det blir noe av dette?

— Vi har hatt to tanker i hodet: å få tak over hodet for parkerende på Kjevik og få prøvd et enkeltprosjekt med alternativ finansiering som er bra for Avinor. Det var grunnen til at vi startet med dette for to år siden, svarer Olsen.

— Så det betyr ja?

— Jeg er alltid optimist, svarer Olsen.

Avventende

Åse Michaelsen (Frp) mener det viktigste er at det kommer tak over p-plassene så folk flest ikke skal trenge å bruke en time på å spa ut bilen en vinternatt. Foto: Kjetil Reite

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp) er avventende til å se hva et modulbasert p-hus er og hvordan det vil fungere.— Etter flere års jobbing med saken er det viktigste for meg nå at det kommer tak på plassen slik at folk flest slipper å kjøre rundt med skuffe i bilen eller må bruke en time på å få bilen ut etter større snøfall. Om Avinor eier eller leier, bygger tradisjonelt eller setter opp moduler, er mindre viktig, sier hun.

Men har tro

— Tror du prosjektet realiseres?

— Ja, det tror jeg. Så er det viktig at folk bruker Kjevik, for hvis markedet faller bort, blir tilbudet dårligere, advarer Michaelsen.

- Gledelig

Magne Ryggetangen, fungerende lufthavnsjef på Kjevik. Foto: Torgeir Strandberg

Fungerende lufthavnsjef på Kjevik, Magne Ryggetangen, vil overlate til sin etterfølger å uttale seg om saken, men sier likevel følgende:— Jeg synes det er gledelig det er tatt en beslutning om å gå videre med innendørs parkering på Kjevik. Parkeringsproblemene om vinteren er godt kjent, og jeg vil anta at mange reisende vil bli godt fornøyde.