— Nasjonal transportplan bør avskaffes og Stortinget bør gi fra seg makt i veisaker!

Linda Hofstad Helleland (h) leder Stortingets transportkomité og er lite fornøyd med planlegging og gjennomføring av norske samferdselsprosjekter. Hun retter kritikken mot Nasjonal transportplan (NTP) som verktøy for å prioritere og planlegge samferdselsprosjektene.

— En plan ti år inn i fremtiden, som rulleres hvert fjerde år og som lobbyister klarer å endre hvert år er for kortsiktig. Det må bli slutt på at lokalpolitikere kan endre prioriteringene bare ved å reise nok turer til Oslo for å påvirke stortingsrepresentantene, sier hun.

Linda Hofstad Helleland (h) Foto: Vegard Grøtt

Torsdag 8. januar samler NHO 1600 deltagere på sin årskonferanse. Temaet er utviklingen av norske byregioner og samferdsel når folketallet vokser.

Vil bruke 1100 milliarder

I Aftenposten tirsdag gikk NHO-sjefen Kristin Skogen Lund inn for å bruke i alt 1100 milliarder kroner på vei og bane på 20 år. Det årlige gjennomnittet øker dermed 45 prosent.

Les også:

— Jeg enig med NHO i at økningen minst bør ligge på dette nivået. Dette er mulig å gjennomføre, sier Helleland

- Men er det plass til en slik økning samtidig med eldrebølge og skattelettelser?

— De neste ti årene er statsfinansene relativt gode før eldrebølgen setter inn. Det gjør at det er nødvendig å ta de rette grepene nå for å ruste Norge for fremtiden. Vi vet at befolkningen vil øke sterkt de neste årene, og at kapasiteten i og rundt de store byene er sprengt. Derfor er store investeringer nødvendig.

Les også:

Helleland vil endre planleggingen av samferdselen på tre punkter.

Endring 1: Inkludere arealbruken

Hun vil øke planleggingshorisonten fra ti år i dagens NTP til 30 år, og hun vil utvide plandokumentenes innhold.

— Samferdsel og arealbruk må samles i samme plan. Det gir liten mening å bygge ut veier, jernbane og kollektivtransport uten at vi samtidig bestemmer at arbeidsplasser og boliger skal bygges inntil de nye og forbedrede ferdselsårene. Når staten investerer milliarder i store bynære samferdselsprosjekter, må kommunene forplikte seg. En ny T-banelinje eller en ny motorvei må få følge av nye boliger og nye arbeidsplasser. Vi kan ikke fortsette å planlegge samferdsel og areal hver for seg, sier Helleland.

- Er utbyggingen på Fornebu, som ennå ikke har fått sin kollektivløsning, et eksempel på at arealbruk og samferdsel ikke henger sammen?

— Fornebubanen har nå i 2015 fått de første bevilgningene. Når staten skal betale halvparten av investeringen, så må vi selvsagt kunne kreve fortetting av arbeidsplasser og boliger på Fornebu, sier hun.

Helland mener det samme kravet må stilles til Stavanger, Bergen og Trondheim.

— For at staten skal ta halvparten av de store kollektivprosjektene i disse byene, så må vi forvente at kommunene fortetter arbeidsplasser og boliger.

Endring 2: Frata Stortinget makt

Helleland vil at Stortinget skal holde fingrene sine unna detaljene i samferdselsprosjektene.

— Mer må overlates til fagpersoner utenfor Stortinget. Dette vil hindre oppstykking av prosjekter og endring av planene underveis. Her må Stortinget forplikte seg, sier hun.

- Tror du representantene er klare for å gi fra seg makt over prosjekter i sine hjemfylker?

— Det håper jeg, fordi det vil gi mer effektiv og helhetlig utbygging av samferdselsprosjekter. Jeg vet at dette er veldig kontroversielt, men dette stortinget bør lære av historien om hvordan vi har bygget ut samferdselen stykkevis og delt, sier hun.

Endring 3: Ny organisering av utbygging

Helleland peker på Regjeringens varslede, nye veiselskap som et viktig virkemiddel for å gjennomføre prosjektene mer effektivt. Selskapet skal få forutsigbare penger fra staten for så å gjennomføre Stortingets overordnede planer.

— Både veiselskapet og mer bruk av offentlig privat samarbeid – OPS – vil gi mer forutsigbar finansiering, mer langsiktighet og mer effektiv planlegging og bygging, sier Helleland.

Veiselskapet ble varslet av regjeringen høsten 2013. Helleland håper Regjeringen legger frem forslag «ganske snart» om å opprette selskapet.

- Dere sitter nå i Regjeringen. Hva hindrer dere i å gjennomføre alle de endringene du tar til orde for?

— Vi er på god vei, og det gledelige er at vi har en regjering med sterk vilje til å gjøre endringer.

Les også: