Tine har ikke vært helt heldig med siste finish på markedsføringen til selskapets utgave av geitosten chevre fra Haukeli. Der har de skrevet at osten er fra Setesdal, som ligger i nabofylket Aust-Agder, mens Haukeli er i Telemark.

Det er Telemarksavisen Varden som omtaler saken og som har fått kommentarer fra Tine meierier.

På selve osten står det tydelig «Norsk chevre frå Haukeli», men det er altså Tines internreklame som omtaler osten til å være fra Setesdal.

«På Haukeli i Setesdal har det vært lang tradisjon for produksjon av tradisjonell brunost basert på geitemelk» står det å lese i en lang artikkel om«Her lages Norges beste geitost».

Da Varden ringte Olav Håland ved pressesenteret til Tine, blir han først helt taus da han blir gjort oppmerksom på geografitabben. Men så tar han til ordet.

– Nei, dette er jo synd og skam, sier han og legger til at dette er en skikkelig tabbe.

– Nei, uff, uff, uffa meg, sier Håland og lover å rette opp feilen så snart som råd er.

Feilen i Tines artikkel er nå rettet opp, og det eneste sporet etter denne geografitabben, er i kommentarfeltet.

Stryk i geografi for andre gang

Dette er ikke første gang Tine har bommet på geografien.

I 2012 presterte meieret å trykke bilde av svenske fjell på norske melkekartonger.

Da var det fjellet Tolpagorni, nabofjellet til Kebnekaise i Sverige, som endte opp på kulturmelkkartongen. Utfordringen for Tine var at de profilerte seg som norsk melk med blant annet denne teksten på kartongen:

«Eit reint naturprodukt — drukke av stolte nordmenn i generasjoner»

Den gangen forklarte Tine glippen med at byrået som utformet kartongen hadde latt seg inspirere av et svensk fjell for å lage en generell illustrasjon.

Kommunikasjonssjef Øystein Knoph ga den gangen både Tine og byrået som designet kartongen, stryk i geografi.