KRISTIANSAND: — Det som gjør meg så ekstra glad, er at kåringen er basert på kundenes oppfatning av oss, sier Tulla Wahlstedt (65), tydelig rørt.

Torsdag ettermiddag i Oslo, da det svenske analysebyrået Regi og Dagens Næringsliv for første gang i Norge arrangerte Årets Byrå-kåring for reklame- og kommunikasjonsbransjen, gikk kristiansandsselskapet Aptum Kommunikasjon AS helt til topps i klassen for reklamebyråer med inntil 25 millioner kroner i omsetning - en klasse det er naturlig å anta at flertallet av landets byråer befinner seg i.

— Vi visste at vi var nominert, og gledet oss over det. At vi skulle vinne, var en fremmed tanke. Selv dro jeg ikke inn, men sønnen min, Kristofer, som også jobber her, tok turen. Så ringte han rundt klokken 16.30, mens jeg stod i resepsjonen. Vi hadde vunnet! Jeg gikk nesten i sjokk. Skulle jeg grine eller le? Det ble visst en mellomting, forteller Wahlstedt.

Veteran

Hun har jobbet i byrået siden 1978, da det fortsatt het Jan Andersen Reklamebyrå, og hun har vært daglig leder siden 1994. Hovedeier er hun også, i dette byrået som fremstår som en stabilitetens klippe i en utpreget turbulent bransje.

— Vi har vokst med kundene. Nå er vi 25 ansatte med bakgrunn som strekker seg fra hovedfag i historie til designere, fotograf og spesialister på film, PR og tekst. Tre av designerne er italienere med bakgrunn fra fagmiljøet i Milano. Vi er unge og gamle som samarbeider godt og utfyller hverandre, og jeg må kunne si at vi er så engasjert i kundene våre at det i realiteten dreier seg om partnerskap. Da andre vinnere i Årets Byrå-kåring snakket om kundeforhold som har vart i fire år, kunne Kristofer fortelle at vi har samarbeidet med Color Line i 42 år, beretter Tulla Wahlstedt.

Seks klasser

Totalt var det seks klasser i Årets Byrå-kåring. I tillegg til den Aptum vant, var det én klasse for reklamebyråer med over 25 millioner i omsetning, dessuten Årets PR-byrå, to klasser for mediebyråer og en åpen klasse. Bak Aptum i klassen for reklamebyråer inntil 25 mill. kom Naug&Venner og Futatsu Industries, begge fra Oslo.

La det også være nevnt at kåringene var basert på besvarelser fra totalt 850 «kommunikasjonskjøpere», som DN uttrykker det (se faktaramme).

— Jeg vet bare at kundene må ha et visst format for å bli spurt, bemerker en fortsatt rørt, daglig leder.

- Hva tror du har vært utslagsgivende?

— Å, jeg vet ikke. Jeg vet bare at det er stas å få lov til å jobbe med så mange hyggelige folk i og utenfor byrået. Og at vi alltid har lagt vekt på å levere kvalitet på avtalt tid og være ordholden.

- Vokser dere snart ut av klassen for byråer med inntil 25 millioner kroner i omsetning?

— Det kan nok skje i år, ja. Fjoråret ble forresten godt, økonomisk sett. Og snart flytter vi fra Kongens gate til Gyldenløvesgate, nær Markens. Det blir fint!

UiA-professor: - Gøy!

— Veldig gøy, gratulerer! Jeg blir så glad når det skjer noe positivt på Sørlandet som får nasjonal oppmerksomhet, sier professor Ellen Katrine Nyhus ved Handelshøyskolen ved UiA.

UiA-professor Ellen Katrine Nyhus gleder seg over at Sørlandet får positiv, nasjonal oppmerksomhet. Foto: Arkiv/Wenche Flæte

Hun utdyper:

— Her snakker vi om en tøff bransje hvor det antagelig finnes altfor mange byråer, mange av dem preget av kreative, profileringsivrige mennesker. Da er det en god strategi å bygge kompetanse systematisk over tid, og å arbeide målbevisst for å oppnå et godt omdømme blant kundene. Her ser vi jo et utmerket eksempel på at det fører fram, sier professoren.