Den statlige kinesiske TV-stasjonen CCTV sendte nylig et sju minutter langt innslag om den amerikanske kaffekjedens overprising i Kina. Ifølge TV-stasjonen koster en stor kaffe latte mye mer i Beijing enn i London, Chicago, Mumbai og de fleste andre steder.

TV-innslaget kom i kjølvannet av en rekke kritiske artikler i kinesiske aviser, som anklager Starbucks for å profittere på kinesiske kunder.

Frustrasjon

Kritikken mot Starbucks føyer seg inn i rekken av lignende angrep mot amerikanske og andre utenlandske selskaper som har virksomhet i Kina.

Tidligere i år var det IT-giganten Apple som ble anklaget for elendig kundebehandling og garantipolitikk, «en arroganse uten sidestykke», ifølge kinesiske medier. Kritikken stilnet ikke før Apple-sjefen selv, Tim Cook, offentlig måtte be om unnskyldning.

Også utenlandske legemiddelprodusenter og produsenter av morsmelk har blitt anklaget for alt fra prisjuks til korrupsjon.

De voldsomme angrepene er delvis myndighetens svar på den frustrasjon mange kinesere føler over høye priser på importerte varer, mener analytikere.Men at hovedsakelig kjente, utenlandske selskaper stadig oftere blir hakkekyllinger i mediene, vekker bekymring i det internasjonale næringslivsmiljøet.

Bekymret for næringslivet

At akkurat Starbucks får gjennomgå nå, skyldes trolig at Starbucks er den største og mest kjente kaffebarkjeden i Kina, tror Kevin Young, direktør for Benchmark Asia Research Group.

— Jeg har blitt stadig mer bekymret de siste månedene, for det virker som om myndighetene forsøker å begrense utenlandske selskaper i det kinesiske markedet, sier han til AFP.

Starbucks selv sier i en pressemelding at prisen på deres varer varierer fra by til by blant annet på grunn av faktorer som investeringer i infrastruktur, priser på leie av lokaler, lønnskostnader og valutakurser.