42 prosent av ansatte uten lederansvar jobber overtid ukentlig eller månedlig fordi jobben krever det. Slike ansatte vil norske sjefer gjerne ha.

For tre av fire norske ledere (72 prosent) mener det er viktig å ha ansatte som er villige til å jobbe overtid.

Det kommer frem i en arbeidslivsundersøkelse utført blant 2500 yrkesaktive landet over. Undersøkelsen er utført av Respons Analyse AS for bemannings— og rekrutteringsselskapet Proffice.

— Dette skyldes i stor grad økt konkurransepress på arbeidsplassen for å levere tilfredsstillende resultater. Da blir det forventet å stå på litt ekstra. Er man veldig firkantet på overtid, kan det slå ut negativt ved at man ikke får jobben i rekrutteringssammenheng, sier Stein André Haugerud, direktør i Proffice Norge.

Vil avspasere

46 prosent av ansatte som oppgir at de jobber overtid ukentlig eller månedlig, sier hovedmotivasjonen for å jobbe utover normert arbeidstid er at de får avspasere på et senere tidspunkt.

Proffice sin undersøkelse viser at én av fem mannlige ledere forventer at menn jobber mer enn kvinner, uavhengig av om de har små barn eller ikke.

Blant de kvinnelige lederne er kun ni prosent som sier det samme.

Arbeidsgivers ansvar

Det er enkelte bransjer som befinner seg i overtidstoppen. Innen industri og produksjon oppgir 90 prosent av lederne at de ønsker ansatte som jobber overtid ved behov. Deretter følger bank, finans og forsikring, der 85 prosent av lederne ønsker overtidsansatte.

— De fleste må beregne seg på å jobbe litt overtid iblant. Det som er skummelt er når virksomheter belager seg på en usunn overtidskultur fremfor å ansette nye medarbeidere. Arbeidsgiver har et ansvar i å være tydelig på hva som kan forventes av overtidsarbeid og tilgjengelighet utenom ordinær arbeidstid av sine ansatte, men også ansatte har et ansvar for å sette egne grenser, sier Haugerud.

Reagerer på ubetalt overtid

Trond Markussen er leder i Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO), og har erfaringer fra en bransje hvor omfanget av overtidsjobbing er stort.

– Når folk er tilgjengelige for utstrakt overtidsjobbing, kan arbeidsgiverne holde igjen ganske lenge før de fyller på med flere stillinger som egentlig burde vært opprettet. Vi reagerer også på at mange ansatte jobber ubetalt overtid. Det bekymrer oss at mange unge blir ansatt i denne typen stillinger i sitt første møte med arbeidslivet. De er ikke alltid like godt rustet til å sette sine egne grenser, og da kan veien mot utbrenthet bli kort, sier Markussen i rapporten.

For sjefen vil ikke bare at ansatte skal jobbe overtid.

Noen har også forventninger om at du skal være tilgjengelig til enhver tid.

Tre av ti ledere forventer at de ansatte er tilgjengelige på telefon og mail hvor som helst og når som helst.

Men forskjellene er store mellom offentlig og privat sektor. Mens kun 18 prosent av lederne i det offentlige stiller slike krav, gjør mer enn dobbelt så mange det samme i privat sektor (37 prosent).

Jobber ikke mer enn før

Selv om digitale verktøy gjør det lettere å være tilgjengelig på telefon og mail gjennom døgnet, viser undersøkelsen at vi ikke nødvendigvis jobber mer i antall timer enn før «alle» fikk smarttelefoner.

Sammenlignet med tilsvarende undersøkelse i 2009, jobber vi ikke mer nå.

Ser man på lederne, har mange lange arbeidsdager.

Fire av ti jobber overtid minst en gang i uken, nærmere to av ti oppgir at dette skjer daglig, og én av ti ledere jobber ofte mer enn 50 timer i uken.

Men bare to prosent av de spurte oppgir at de jobber mer enn 70 timer i uken.