Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen presenterer Årets Sørlandsbedrift for Næringslivsdagen. Foto: Richard Nodeland

— Den siste oppdateringen viser at det nå er svært jevnt mellom finalistene. Med 19.500 godkjente stemmer, er vi langt over fjorårets stemmetall, sa Eivind Ljøstad under presentasjonen av Årets Sørlandsbedrift på Næringslivsdagen i konferanserommet på Bystranda ved lunsjtider.

Om det er kristiansandsordfører Arvid Grundekjøns e-post til samtlige av sine kontakter torsdag morgen om å stemme på Air Products som har gjort susen for sistnevnte, vites ikke, men det er ikke utenkelig.

For etter at Trimtex de siste dagene har ligget foran var det så godt som dødt løp da konkurransen ble avsluttet kl. 14.00. ## — Nesten som Idol

— Jeg er litt søvnløs nå, det har vært opp og ned og et tett race, sa Tom Cantero, administrerende direktør i Air Products, under samme presentasjon. - Vi har fått opp lagånden, og vist trøtte ingeniører fra en annen side. Det er nesten litt som Idol dette, mener Cantero.

Sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen presenterer Årets Sørlandsbedrift for Næringslivsdagen. Foto: Richard Nodeland

Tor Eivind Augland, administrerende direktør i Trimtex, fortalte om veksten fra farens garasjeproduksjon til dagens internasjonale selskap.— Etter å ha konsentrert oss om bedriftsmarkedet, vil vi nå prøve å nå forbrukermarkedet, svarte Augland på spørsmål om hvor stort selskapet kunne bli.

Sørlandske suksesser

Både Air Products og Trimtex ble fremhevet som sørlandske suksesser av henholdsvis Anne Grete Ellingsen, medlem av fagjuryen og til daglig klyngeleder i Node, og Erik Tønnesen, medlem av ekspertpanelet og til daglig managing partner i Skagerak Capital.

— Begge selskapene er pengemaskiner som hele tiden har levert gode tall. De scorer også bra på internasjonalisering og omdømme, og både Air Products og Trimtex fortjener å bli vinnere, sa Tønnesen.

Du bestemmer

— I fagjuryen så vi både på økonomi, omdømme og internasjonalisering, men ikkke minst på kreativitet. Hvordan man kan utvikle seg videre. Air Products og Trimtex er to gode eksempler på nettopp dette, dette, og representanter for det sørlandske næringsliv med hovedkontor i landsdelen og et bredt internasjonalt nedslagsfelt, sa Ellingsen.

Her er litt om finalebedriftene:

Air Products

Etablert for 44 år siden av gründer Oddleiv Eidjord under navnet Maritime Protection.

Air Products' produkter bidrar til sikkerhet, renere luft og vann, samt at varer kan leveres i ferskere tilstand enn ellers.

Hvem som jubler høyest til slutt av Air Products, som her, eller Trimtex, vil først vise seg torsdag ettermiddag. Foto: Torstein Øen

Les også:

Har kontor på Vige, men mye av det fysiske montasjearbeidet skjer hos lokale samarbeidspartnere på Lumber og Bosmyrkollen. Bruker generelt mye lokale leveranser av mekaniske og andre tjenester.

Eies av Air Products— konsernet, som har hovedkontor i Pennsylvania, USA, og er notert på New York-børsen.

Har tradisjon for høy lønnsomhet. Omsetningen i 2013 ble 278 millioner kroner, overskuddet før skatt 57 mill.

Er Node-bedrift, men mer orientert mot shipping enn flertallet av de andre Node-bedriftene.

Trimtex

I 2013 omsatte selskapet for 104,5 millioner kroner. Overskuddet før skatt ble 14 mill. og bokført egenkapital ved årets utgang var 22 millioner kroner.

Hvem som jubler høyest til slutt av Air Products eller Trimtex, som her, vil først vise seg torsdag ettermiddag. Foto: Kjartan Bjelland

Les også:

Aksjefordeling: Harald Augland og Tor Eivind Augland har indirekte 34 prosent hver, Anne Lise Weidemann Augland 22 prosent og Ole Kristian Augland ti prosent.