LILLESAND: — Nå får vi prøve gründerdrømmen. Vi drømmer om noe stort, sier Juul Arthur Ribe Rudihagen fra Høvåg og vennen og forretningspartneren Tobias Linkjendal. Etter tre år med utvikling av Magination er de nå klare for å trø til for fullt.

Mange spill

Deres oppfinnelse Magination består av magnetiske brikker som kan brukes til mange forskjellige spill. Magnetene er plastbelagte og fargerike. Brikkene fås enkle, doble eller tredoble. Som alle magneter trekker de til seg eller støter fra seg ut fra hvilken vei de ligger. Dette er utgangspunktet for spillene.

Rudihagen og Linkjendal demonstrerer to varianter for Fædrelandsvennen. Til det enkleste spillet lager de en sirkel med magneter. Så skal deltakerne etter tur legge ned magnetbrikker innenfor sirkelen. På et tidspunkt klarer man ikke å legge ned sin brikke uten at alle magnetene plutselig trekker seg sammen, og man har tapt.

Noe av det gøyeste er å finne på og utvikle nye spill selv

En annen variant ligner på curling, der man «skyter» ut enkle brikker ved hjelp av tredoble brikker som holdes slik at magnetene frastøter hverandre. Da skal man forsøke å komme nærmest mulig en blink, i form av en annen magnet.

— Noe av det gøyeste er å finne på og utvikle nye spill selv. Det følger likevel med forslag til morsomme og spennende spill, som introduserer viktig funksjonalitet ved Magination-brikkene. Forslag til spill kan stamme fra kjente regler som i curling eller golf, sier Rudihagen.

De kan også brukes som byggeklosser.

USA-kontrakt

Spillet kom til etter at Tobias Linkjendal viste sin fascinasjon for magneter til vennen og studiekameraten ved NTNU Juul Rudihagen, som på sin side hadde fascinasjon for spill. De startet på hobbybasis, og vant ganske fort to priser på Norwegian Game Awards, der de var eneste deltakere med analoge spill.

Gjennom deres tredje partner Hanna Agersborg Aanjesen har de nå fått kontakt - og kontrakt - med en såkalt akselratorbedrift i USA. Learn Launch skal gi dem fire måneders start- og veksthjelp. Selskapet holder til i utdanningsmetropolen Boston og er spesialisert mot læringsverktøy.

— Det er et veldig spennende marked for oss. Magnetene er en fascinerende måte å lære om magnetisme, poler og motpoler på, sier Rudihagen. De har testet spillet for mange aldersgrupper, og mener de fleste kan ha glede av det.

Mye oppstartshjelp

Mens hans to kolleger skal reise til USA blir Rudihagen hjemme og passer det norske markedet og kontakten med produsentene. Han er akkurat ferdig med studiet i datateknikk og har også fått jobb som it-konsulent.

— Vi har ikke råd til å lønne flere enn to personer nå. Samtidig kan jeg jobbe og lære enda mer som kan komme til nytte i oppbygging av nettsider og communities, sier Høvåg-mannen.

Team - Photocredit Hans Kristian Henriksen (1).jpg

Fra før har de fått støtte fra Innovasjon Norge i Sør-Trøndelag og fått bruke Kickstarter til folkefinansiering.

— Vi nådde målet vårt etter 50 minutter, smiler de to 24-åringene. Da deres periode var ute hadde de fått inn 686.271 kroner. I tillegg har Innovasjon Norge støttet med 475.000 kroner.

De sier også at markedsføringen de fikk da de la en video av spillet ut på Reddit har vært helt unik.

— Vi fikk over 100 millioner visninger. Det tok helt av, sier de. Hundrevis av personer kommenterte videoen. Noen mente den ikke var ekte. Andre var imponerte.

I produksjon

Spillbrikkene er nå i full produksjon hos en attføringsbedrift på Gjøvik, og blir tilgjengelig for kundene i august eller september. Men det er mulig å forhåndsbestille.

— Vi ser veldig fram til hva som vil skje når spillet kommer i hendene på andre folk. Det blir gøy å se hva slags spill de utvikler. Vi ser på brikkene som en plattform eller som en kortstokk der andre skal utvikle morsomme spill, sier gründerne.

Vi ser veldig fram til hva som vil skje når spillet kommer i hendene på andre folk

Har troen

Innovasjon Norge og Entreprenørskolen har tro på at Magination skal bli en suksess.

— Jeg tror de treffer mange i ulike aldersgrupper. Interessen er stor, og spillet kan ha et stort potensial, sier Stein Ivar Strøm som er nestleder ved Innovasjon Norge i Sør Trøndelag. De har gitt 475.000 kroner i støtte til Magination. Han understreker at veien frem til kommersiell suksess fortsatt er lang, men mener både produktet og gründerne er lovende så langt.

De har et spennende produkt. De har gjort mange riktige grep til nå

— De har et spennende produkt. De har gjort mange riktige grep til nå, og har allerede lyktes i å skape stor interesse. I tillegg er de veldig engasjerte og har høy troverdighet, sier Strøm.

Professor Roger Sørheim ved Entreprenørskolen på NTNU, der to av gründerne vare studenter, deler også ut ros.

— Det er et utrolig sterkt og dedikert team som har et utrolig sterkt ønske om å lykkes med dette prosjektet, sier Sørheim.

Han sier at de har allerede vist gjennom sin folkefinansieringskampanje gjennom Kickstarter at det absolutt finnes et marked for produktet.

— Et tilleggseleement som kan bli svært viktig er dedikerte kunder som bidrar med sine erfaringer på en interaktiv plattform med nye spill og måter å bruke magnetene på. På denne måten kan Magination få ekstra drahjelp fra entusiastiske kunder i store deler av verden, mener Sørheim.