Den minste modulen på 300 tonn er allerede på plass. Mandag begynte jobben med å trille den største modulen på 2400 tonn over på frakteskipet Zehn Hua. Foto: Torstein Øen
2400 tonn veier den største modulen i boretårnet til rigger North Dragon, som er under bygging i Kina. Foto: Torstein Øen
Boretårnet fra Nymo i Grimstad er bygget med teknologi fra NOV i Kristiansand. Det skal fraktes med skipet Zehn Hua fra Kristiansand Havn til Kina, der det skal monteres på riggen "North Dragon". Foto: Torstein Øen
Dette er de spesialkonstruerte hjulene som gjør det mulig å trille modulen over fra lekteren til frakteskipet. Foto: Torstein Øen
Sjefsingeniør Peter Guan (t.h.) i China Master Logistics har jobbet i åtte måneder med å forberede flyttingen av de to modulene fra Grimstad og om bord på Zehn Hua. Går alt som planlagt, rekker han hjem til nyttårsfeiring i Kina 18. februar. Foto: Torstein Øen

Se alle bildene over

— Nå skal modulen over fra lekteren og inn på skipet. Dette er det kritiske punktet, forteller sjefsingeniør Peter Guan i China Master Logistics (CML).

Boretårnet fra Nymo i Grimstad er bygget med teknologi fra NOV i Kristiansand. Det skal fraktes med skipet Zehn Hua fra Kristiansand Havn til Kina, der det skal monteres på riggen "North Dragon". Foto: Torstein Øen

Den 2400 tonn tunge boretårnsmodulen har brukte hele morgenen på å bevege seg sakte med sikkert, centimeter for centimeter, bortover dekket på lekteren.

Ballast

— Den står nå på spesiallagde hjul for transport av slike tunge enheter, forteller Guan.

— Etter hvert som modulen flyttes bortover på lekteren, justeres ballasten i lekteren slik at den hele tiden ligger jevnt i sjøen, forteller Guan og peker bort på medarbeideren som styrer ballasten.

Sjefsingeniør Peter Guan (t.h.) i China Master Logistics har jobbet i åtte måneder med å forberede flyttingen av de to modulene fra Grimstad og om bord på Zehn Hua. Går alt som planlagt, rekker han hjem til nyttårsfeiring i Kina 18. februar. Foto: Torstein Øen

— Hans jobb er helt avgjørende nå, sier Guan og smiler.- Jeg tror det er best at vi ikke forstyrrer ham nå.

Jekkes opp

I det modulen krysser over fra lekteren til frakteskipet Zehn Hua, skal også ballasten i skipet justeres samtidig.

— Jo, nå må alt klaffe. Og dette går helt etter planen, forteller Guan, som anslår at cirka 100 mennesker er i sving for å få absolutt alt til å klaffe.

Når boremodulen er kommet over på frakteskipet mandag ettermiddag, jekkes boremodulen ned, og plasseres på en tilpasset stålkonstruksjon som skal fordele vekten jevnt på skipet, og samtidig sørge for at tårnet står støtt.— Jeg regner med at vi kommer til å bruke de tre nærmeste dagene på å få festet modulene, slik at de står stødig og godt på overfarten, sier Guan.