Arne Johan Sørensen i Sea Front/Pentagon foran Zhen Hua 24. Foto: Jan Oddvar Eide
Fra venstre står Arne Johan Sørensen i Sea Front/Pentagon, assisterende havnedirektør Thomas Granfeldt, sjefsingeniør Peter Guan i CML, prosjektleder Huang He i CML og prosjektmedarbeider Sam Nie i CML. Bak ligger "Zhen Hua 24", som skal frakte de to modulene på tilsammen 2700 tonn til verftet Yantai CIMC Raffles Offshore Limited. Foto: Jan Oddvar Eide

— Det kritiske punktet blir når de to modulene på til sammen 2700 tonn skal trilles over fra lekteren fra Grimstad, til frakteskipet Zhen Hua 24 her i havna, forteller prosjektleder Huang He fra China Master Logistics. Selskapet har brukt et halvt år på å forberede det spektakulære oppdraget.

— Vi kan ha en feilmargin på 50 millimeter når modulene kommer inn over skutesiden, forteller han og legger til at de kan gjennomføre operasjonen med vind helt opp i liten kuling.

LES OGSÅ:

— Zhen Hua 24 vil bli senket ned cirka tre meter i sjøen, slik at den blir liggende i samme høyde som lekteren. Deretter trilles de to modulene over på spesialhjul, og landes på en plattform som vi nå lager om bord på Zhen Hua 24, forteller Arne Johan Sørensen i Sea Front-eide Pentagon som server selskapene som har ansvaret for operasjonen.

Seiles til Kina

Med en marsjfart på 12 knop skal boretårnet komme fram til verftet Yantai CIMC Raffles Offshore i Kina om halvannen måned. Der skal det monteres til den halvt nedsenkbare boreriggen North Dragon, som er eid av North Sea Rigs i Stavanger, som igjen er eid av det kinesiske konsernet som eier og driver verftet i Yantai.

LES OGSÅ:

Riggen

Like etter nyttår ble understell og dekk satt sammen. I løpet av året skal riggen være ferdig og klar for boring under ekstreme forhold, der den kan operere i ned til 25 minusgrader, og bore ned til 8000 meter på 500 meters dyp. Skulle det bli behov kan riggen settes i stand til å operere på dyp ned til 1200 meter. Prisen på riggen er anslått til 7,7 milliarder kroner. Boremodulen er designet og laget ved Nymo i Grimstad, boreteknologien kommer fra NOV i Kristiansand. Kontrakten med Nymo er anslått til cirka 200 millioner kroner.

— Selve tårnet er bygget i Shanghai, og ble sendt i containere til Nymo i Grimstad, som har satt det sammen omtrent som et Mekano byggesett, forteller prosjektdirektør Øystein Rangnes i North Sea Rigs i Stavanger.

Arne Johan Sørensen i Sea Front/Pentagon foran Zhen Hua 24. Foto: Jan Oddvar Eide

Klargjør skipet— Normalt ville vi skipet tårnet ut fra Grimstad, men frakteskipet er for stort for Grimstad. Zehn Hua 24 er for lang. Kristiansand er best egnede havn for å ta ombord modulen, som kommer i to deler, forteller Rangnes som roser det teknologiske miljøet på Sørlandet.

— Dette er et godt eksempel på norsk innhold i rigger som bygges ute, sier Rangnes.

Arne Johan Sørensen i Sea Front eide Pentagon står for klargjøringen på havna i Kristiansand.

— Vi bruker disse to ukene på å gjøre klar Zhen Hua 24, slik at den kan ta imot de to modulene. Først skjærer vi av stålstrukturene på skipet og flytter dem bak på skipet. Deretter skal vi lage en rampe bestående av 300 tonn stål i bunnen av skipet som modulene skal stå støtt på. Denne rampen blir blant annet bygget på ferdige stålkonstruksjoner som er laget i Shanghai, og som vi har hentet med 14 trailere fra Hamburg. Men det er lokale sveisere som gjør jobben, forteller han.