— Alt går som planlagt, sier administrerende direktør Tor Henning Ramfjord i National Oilwell Varco Norway AS på Dvergsnes i Kristiansand - datterselskap av det Houston-baserte NOV-konsernet, som for tiden er verdsatt til rundt 190 milliarder kroner på New York-børsen.

— Fremdriften i henhold til plan. Vi leverer snart det første boreskipet. Både nummer to og tre er godt i gang, sier administrerende direktør Roy A. Dyrseth i MHWirth på Tangen og Dvergsnes i Kristiansand - datterselskap av norske Akastor, verdsatt til drøye fem milliarder kroner på Oslo Børs.

Begge snakker om situasjonen i Brasil. NOV har som kjent tegnet kontrakter på å levere hele 22 av de største borepakkene til boreskip og halvt nedsenkbare borerigger. MHWirth skal levere sju.

29 komplette pakker er tidenes største oppdrag for Sørlandets verdensledende boreteknologimiljø. Antagelig er det snakk om kontraktssummer på oppimot 40 milliarder kroner til sammen - regnet etter «gammel» dollarkurs. Med dagens kursnivå blir tallet enda noen prosent høyere.

Idyllen sprekker

Bakgrunnen for at Fædrelandsvennen tar kontakt, er imidlertid ikke rosenrød. Tidligere denne uken meldte Finansavisen at det går tregt i Brasil. 16 boreskip og rigger er for tiden under bygging ved fem forskjellige verft, men fremdriften skal være over to år forsinket. Avisen siterer ABG Sundal Collier-analytiker Lukas Daul, som mener at det er tvilsomt om riggene blir levert når de egentlig skal.

Finansavisen viser også til Brasils ledende finansavis, Valor, som skriver at Sete har holdt tilbake 300 millioner dollar (2,3 milliarder kroner) fra verft siden november 2014. En kommende «systemkrise» for verftene antydes. Slår det til, kan flere tusen arbeidsplasser gå tapt.

Sete Brasil er det privateide selskapet som har bestilt alle farkostene, for deretter å stille dem til disposisjon for det statsdominerte oljeselskapet Petrobras. Som kjent har Petrobras store ambisjoner for å utvikle de gigantiske oljefeltene som ligger på dypt vann utenfor Brasil. (Se faktaramme.)

- Verft, ikke Sete

— Vi har ikke kontrakt med Sete, men med verftet Jurong. Alt går i henhold til plan, opplyser Roy A. Dyrseth i MHWirth overfor Fædrelandsvennen, mens NOV-kollega Tor Henning Ramfjord begrenser seg til å gjenta at «alt går som planlagt».

Roy A. Dyrseth i MHWirth opplyser at selskapet har kontrakt med Jurong-verftet i Brasil, ikke Sete Brasil. Foto: Arkiv

I fjor ble korrupsjon avslørt i Petrobras. Ifølge Finansavisen er det en sentral forklaring på at privateide Sete Brasil er blitt skeptisk til de eksisterende avtalene og har holdt penger tilbake.

— Riggene er problemet

— Jeg har ingen grunn til å tvile på det som sies fra boreteknologileverandørene i Kristiansand. De kommer nok til å levere «on time», eventuelt med en liten forsinkelse, som vi jo ofte ser i slike sammenhenger. Problemet er heller riggunderstellene eller skrogene til boreskipene. Det kan godt være at boreutstyret kommer til å stå ferdig på verftet på avtalt tid, mens riggen ligger ved siden av og ikke er klar til å få utstyret montert, sier ABG Sundal Collier-analytiker Lukas Daul til Fædrelandsvennen.

Daul viser til forsinkelser i tidligere, store leveranser, men legger til at det mest har dreid seg om subsea-utstyr.

— For tiden er Petrobras delvis handlingslammet og har finansieringsutfordringer. Men jeg tror altså ikke det kommer til å bli et problem for Sørlandets boreutstyrsleverandører.

Lokalt innhold

Kravene til lokalt innhold i leveranser til Brasils oljesektor er stort.

NOV har angrepet materien ved å investere flere milliarder kroner i to fabrikker for henholdsvis stigerør og fleksible rør.

Fabrikkene er imidlertid ikke bygd ferdig ennå.