For å bedre konkurranseforholdene i dagligvarebransjen og bidra til bedre utvalg og lavere priser for forbrukerne, lanserer næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) og regjeringen nå en plan på ti punkter.

Regjeringen vil blant annet finne ut hvor pengene blir av og undersøke prissignalisering, det vil si å undersøke hvorvidt varslede prisøkninger påvirker andre aktører og i verste fall grense til ulovlig prissamarbeid.

Tipunktsplanen legges frem på samme dag som matprisene økte.

Regjeringen vil også undersøke hvordan prisene blir til, og foreslår å innføre forbud mot prisdiskriminering.

Har for lite kunnskap

Vestre fortalte om tipunktsplanen i et intervju med VG mandag denne uken.

– Vi ser jo at enkelte varer har blitt vesentlig dyrere i butikken enn det de har blitt fra produsenten og produksjonen. Det kan ha naturlige forklaringer, men det er ikke sikkert. Derfor sier jeg at vi må finne ut mer om hvordan denne prisdannelsen skjer. Hvor blir pengene av?, sa Vestre til avisen.

Næringsministeren mener vi har for lite kunnskap om «det at de samme aktørene kontrollerer hele kjeden».

– Vi vil la Konkurransetilsynet gripe tidligere inn og sjekke hvordan konkurransen påvirkes når de store aktørene etterhvert eier både butikker, grossister, transportleddet og mer av produksjonen. Det blir jo som å sitte på alle sidene av bordet, og det er ikke sikkert det er i kundenes interesse, sa Vestre mandag.

Prishopp hos Rema og Coop

Fra 1. februar må dagligvarekjedene betale mer for merkevarer fra Orkla, Tine, Nortura, Bama, Ringnes og de andre leverandørene av mat og drikke.

E24 og VG har undersøkt prisene på 31 varer hos Rema 1000, Coop Extra og Kiwi både tirsdag 31. januar og 1. februar.

Undersøkelsene viste at Kiwi holdt prisene uendret, Rema 1000 økte prisene på de utvalgte varene med 9,41 prosent og Coop Extra la på 11 prosent.