Norwegian-sjef Bjørn Kjos valgte å splitte de streikende pilotene inn i tre nye datterselskaper: Ett for Norge, ett for Sverige og ett for Danmark.

Det reagerer lederen i Svensk Pilotförening sterkt på.

— Han er ute etter å «krossa facket» - knuse fagforeningen. Det vil han ikke greie, sier Martin Lindgren.

Svenske og danske fagforeningsledere reagerer sterkt på at pilotene i Skandinavia deles inn i tre nasjonale datterselskaper. Foto: Larsen, H�kon Mosvold

Norwegian skriver i en pressemelding torsdag at denne tredelingen skjer bl.a. som følge av at danske og svenske piloter ikke vil risikere jobbene sine som følge av de norske pilotenes ultimatum om ansettelse i morselskapet.

— En påstand

— Det er en påstand, men det er helt ukjent for meg. Dette er helt i tråd med hva som er sagt tidligere i denne konflikten.

- Mener du Norwegian lyver i pressemeldingen?

— Jeg har ingen indikasjoner på at våre mdlemmer ikike støtter sine norske kolleger fullt ut, sier Lindgren.

- Forsøk på å splitte pilotene

Leder i den internasjonale pilotforeningen IFALPA (International Federation og Air Lines Pilots Associations), danske Kristian Holm sier til Aftenposten at tredelingen av de skandinaviske pilotene er et forsøk på å splitte pilotene.

— Dette skjer kun fordi Norwegian-ledelsen vil splitte pilotene i de tre landene. Men det er så åpenlyst for enhver hva Kjos nå ønsker at jeg tror det motsatte vil skje. Trolig vil samholdet mellom pilotene i de tre landene bare bli styrket av dette.

Kan ikke utelukke

Kristian Holm sier han ikke kjenner til at danske piloter er uenig med sine norske kolleger.

— Jeg kan ikke utelukke at det finnes piloter som ikke er enig med de norske pilotene. Men det er helt ukjent for meg, sier Holm, som også representerer Dansk Pilotforening, som er tilsluttet IFALPA.

- Kjos sier Norwegian blør som følge av streiken. Ander frykter at Norwegian kan gå konkurs. Hva tenker du om det?

— Det er en påstand. Jeg tror ikke noe på den.

Mener Kjos bløffer

Holm mener Kjos ikke snakker sant når han sier at det er helt vanlig i Europa at piloter ikke er ansatt i morselskapene.

Norwegian-pilotenes viktigste krav er at de vil være ansatt i morselskapet og ikke i et datterselskap. Kjos og Norwegian har kategorisk avvist dette kravet og bl.a. vist til at dette nå er en helt vanlig modell i europeisk luftfart og pekt på for eksempel British Airways.

— Det Kjos sier, stemmer ikke. Det er Ryanair, og nå Norwegian, som har valgt en slik løsning.

Frykter andre følger etter

Han sier de andre etablerte selskapene i europeisk luftfart har pilotene ansatt i morselskapet.

— Air France, Lufthansa, British Airways, KLM, Swissair, alle disse har pilotene direkte ansatt i morselskapet. Det som nå kan skje, hvis Norwegian lykkes, er at disse selskapene vil se seg tvunget til å følge etter.

- Handler om så mye mer

Han sier streiken i Norwegian derfor handler om mye mer enn kun en arbeidskonflikt.

— Hvis det griper om seg i luftfarten at alle ansatte skal outsources til datterselskaper og bemanningsbyråer, vil andre områder av samfunnet fort følge etter, sier han.

— Den kreative konstruksjonen som Ryanair og Norwegian ønsker å påtvinge oss, kan bli modell for andre deler av arbeidslivet, der ledelsen til enhver tid kan shoppe rundt for å finne de billigste arbeiderne. Hvor ender vi da som samfunn. Skal vi alle bli ansatt i bemanningsselskaper på Jersey?