Meldingen som var utgangspunktet for torsdagens dramatikk, og som var rettet til selskapets piloter, ble innledet slik:

— Norwegian går snart inn i det sjuende døgnet med pilotstreik – det er en unntakstilstand i hele konsernet. Nok er nok. Over 100 000 passasjerer har så langt blitt berørt av pilotstreiken. Ledelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har fått alle fullmakter fra ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle til å få hele konsernet ut av den krisen som er skapt. Det er også en klar føring at pilotene i Norge, Sverige og Danmark skal få en reell mulighet til selv å påvirke sin egen arbeidsplass fremover, skriver selskapet.

Nå har Parat svart Norwegian. I en melding fra Parat-leder Hans-Erik Skjæggrud heter det at organisasjonen ser på utspillet fra

Norwegian som en trussel.

— Det føles som å få en pistol mot hodet, hvor man skal leies inn i et rom for å signere noe som er bestemt. Dette er totalt useriøst, skriver Skjæggerud.

Parat-lederen gjentar sin uttalelse om at organisasjonen er villig til å forhandle med Norwegian om en løsning på pilostreiken, men ikke innenfor de rammer som selskapet nå legger opp til.

I meldingen som Norwegian sendte til pilotene het det at nattens forsøk på å få til reelle forhandlinger ikke lyktes.

— NANs forhandlere ønsket å bringe inn riksmekler Nils Dalseide. Riksmekleren satt klar rett i nærheten, men var likevel ikke ønsket til møtet av NPU og Parat, heter det.

- Vil ikke risikere jobbene sine

Norwegian skriver også at selskapet har fått henvendelser fra svenske og danske piloter som ikke vil risikere sin egen arbeidsplass som følge av blant annet de NPUs krav om ytelsespensjon.

— De danske pilotene er allerede på dansk innskuddspensjonsordning. Svenskene har også sin egen pensjonsordning, heter det.

Norwegian avslutter meldingen slik:

— Norwegian har hele tiden vært innstilt på finne løsning med NPU og Parat, men ledelsen verken vil eller kan overlate til en ansattgruppe å overta styringen av Norwegian-konsernet. NAN har nå gitt NPU og Parat en siste mulighet til å komme til forhandlingsbordet umiddelbart, hvor kravene til avtale med morselskapet og kommersiell styringsrett er ute, skriver Norwegian.

Satt sammen i fem timer

Partene satt sammen fem timer natt til torsdag uten at det ga noen løsning på konflikten som Norwegian nå anslår har rammet 100.000 passasjerer.

Versjonene spriker når det gjelder hva som hendte.

Norwegian hevder blant annet at de blir kontaktet av svenske og danske piloter som har mistet streikelysten, fordi pensjonskravet ikke er så viktig for dem.

Skjæggerud sier at Norwegian Pilot Union (NPU) i natt var villige til å fire på kravet om ytelsespensjon.

– Vi la absolutt alt i potten, inkludert pensjon, arbeidstider og forsikringer. Vi var villig til å gi mer enn da det ble brudd i meklingen. Men da ble vi bare møtt med et motkrav om at vi må fravike vårt hovedkrav, om å få en tariffavtale med selskapet. Da gikk vi, sier Skjæggerud til NTB.