Facebook-gruppen «Arbeidstidsforhandlingene» har over 30.000 medlemmer. Da Aftenposten besøkte siden mandag, fant vi flere eksempler på svært negative personkarakteristikker av navngitte KS-topper.

Forhandlingsleder for KS Per Kristian Sundnes får gjennomgå mest.

«Slikt må man vel regne med fra den kanten når KS stiller med en forhandlingsleder som er grundig lobotomert!!», skriver et av medlemmene i gruppen.

«Han fremstår som et større og større kjøtthue», skriver ungdomsskolelærer, mens en annen lærer bare gir ham merkelappen «dust».

Fascisme

Gruppen er åpen, det vil si at hvem som helst kan melde seg inn ved å trykke «liker» på siden. Alle kan også lese innlegg og poste innlegg selv. Debattantene har skrevet med fullt navn, men Aftenposten har valgt å anonymisere disse.

En pensjonert rektor fra Vestlandet skriver i et innlegg at KS sin handlemåte i lærerkonflikten er «ein maktarroganse vi må attende til Quisling sine glansdager for å finne maken til».

Overfor Aftenposten begrunner han formuleringen med at det var nødvendig å spissformulere veldig for å få folk til å tenke.

— Det jeg prøver å si, er at KS sin opptreden i lærerkonflikten ikke har noe med demokrati å gjøre men ligner mer på fascisme, og at vi ikke har sett maken i moderne tid i Norge. Derfor kom jeg på parallellen til Quisling, sier eks-rektoren. - Dette er harde ord, skjønner du at noen reagerer på slike karakteristikker?

— Ja, det er helt opplagt at noen vil oppfatte dette som en skarp tone. Men jeg har ikke fått noen negative reaksjoner på Facebook.

Legger på

En adjunkt på en skole i Finnmark har lagt ut denne meldingen:

«Når man snur på steiner kan man finne alt fra ivrige arbeidsmaur (som lærere) til makk som prøver å sno seg og strekke seg. (som KS)»

Når Aftenposten ringer ham for å høre om han mener dette er en grei språkbruk i en slik konflikt, vil han ikke svare direkte:

— Først må du (som journalist) si hva du synes om makker.

- Men her er det jo du som har lagt ut en melding med et kraftig innhold?

— Vil du ikke svare på hva du mener om makker, trenger du ikke å kontakte meg mer, sier han.

Og legger på.

Mobbing

Hovedtyngden av innleggene bruker en mer diplomatisk tone enn de Aftenposten har trukket frem her.

Noen stemmer advarer mot å spre negative personkarakteristikker. «Vi må huske at vi faktisk arbeider med mobbing ...», skriver en.

Dette perspektivet er også psykologiprofessor og tidligere Aftenposten-spaltist Willy-Tore Mørch opptatt av.

— Læreryrket er antageligvis det viktigste yrket vi har i vårt samfunn, kort og godt fordi de er delaktige i oppdragelsen av våre barn. I den rollen er det av avgjørende betydning at de forstår hvilken modelleffekt de har, sier Mørch.

Les også:

Han mener det er «veldig problematisk» at lærere ikke har noen hemninger når de uttrykker seg i sosiale medier, og minner om at barn tar etter ordbruken til viktige voksenpersoner rundt seg.

— Jeg synes det er trist at det også for lærere virker som om tastaturet blir en buffer mellom den fornuftige tanke og følelsesmessige reaksjoner man har i en slik konflikt, sier Mørch.

Sletter meldinger

Preben Pettersen Uthus, som står bak facebooksiden Arbeidstidsforhandlingene, sier siden er lagt opp slik at hver enkelt står ansvarlig for det de skriver, og at de opptrer ordentlig.

Men han er av og til inne for å slette upassende innlegg.

— Jeg slettet den lobotomi-meldingen med en gang jeg så den, sier han.

— De andre eksemplene du nevner har jeg ikke sett. Det er veldig stor aktivitet. Ellers er vel ikke debatten verre enn det man finner i mange avisers kommentarfelt.

- Lærerne er viktige i kampen mot mobbing. Hva sier debattnivået om deres evne til å bekjempe nettmobbing?

— Vi forsøker å beholde en saklig tone og være ansvarlige. De aller fleste som deltar holder seg til det.

Utdanningsforbundet: - Uakseptabel mobbing

Utdanningsforbundet mener lærerne som blåser ut på Facebook ikke er representative.

— Vi synes det er helt uakseptabelt med den typen mobbing, sier Steffen Handal.

Han er nestleder i Utdanningsforbundet og har selv fått gjennomgå på siden.

Les også:

— Men det er viktig å få frem at disse ytringene ikke er representative for lærere og debattklimaet. Dessuten er det deltagere i gruppen som ber de mest høyrøstede om å roe seg. Og flertallet argumenterer saklig.

- Tror du at denne typen mobbing kan ødelegge velviljen lærerne har i opinionen?

— Ja. Men igjen, dette er noen få lærere.

Preben Pettersen Uthus som står bak siden er lokal tillitsvalgt og sitter i Utdanningsforbundets fylkesstyre i Sør-Trøndelag.

— Vi vet det, men dette er ikke en side i vår regi. Derfor har vi ikke tatt noen grep, sier Handal.

KS: Lærerne skal være forbilder

Styreleder Gunn-Marit Helgesen i KS har fulgt facebookgruppen, men er forsiktig med hva hun sier. Arbeidsgiverforeningen har ikke noe ønske om å piske opp stemningen ytterligere.

— Vi har alle et ansvar for hvordan vi diskuterer. Lærerne skal jo også være forbilder for barna våre, og de er viktige i kampen mot mobbing, sier hun og minner om at skolene og KS har arbeidet mye de siste årene for å bekjempe nettmobbing.

Elever reagerer

I skolegården på streikerammede Lillestrøm videregående skole treffer Aftenposten elever som har hatt undervisning tirsdag til tross for streiken. De er selv forsiktige i ordbruken, men mener lærerne i eksemplene Aftenposten har funnet har gått for langt:

— Jeg føler dette blir feil. Det er upassende å si slike ting, mener Nina Ertzeid (17)

— Dette er ikke saklig. Man kan ordlegge seg på en annen måte, sier Adam Hove (17).

Lærer Eva Daood står streikevakt utenfor skolen. Hun og to andre streikende kolleger som hører om den sterke språkbruken, rister på hodet.

— Jeg synes ikke dette er riktig. Dette er ikke noe som fremmer vår sak. Vi har mer enn nok av gode argumenter om vi ikke skulle bruke slike utsagn, sier hun.