KRISTIANSAND: — Klart vi tror det er plass til oss, ellers hadde vi ikke gjort dette. Jeg tror også vi kan tilby andre tjenester enn mange av de eksisterende kommunikasjonsbyråene her nede, noe som gjør at vi ikke kommer i direkte konkurranse med dem, sier Hans-Christian Vadseth, partner i kommunikasjons - og rådgivningsfirmaet First House.

Sammen med Leif Monsen og Lars Erik Torjussen, starter han nå opp en filial av First House i Kristiansand. Mens Monsen er styreleder og en av gründerne av firmaet, sammen med Per Høiby, er Torjussen et nytt navn på blokka i det mektige kommunikasjonsfirmaet, som stort sett består av tidligere toppolitikere, medieledere og statssekretærer.

Peker på Node

— Vi var ganske tidlig på banen da det ble klart at Lars Erik sluttet i Aftenposten. Han har lang toppledererfaring, bred styreerfaring, i tillegg har han et godt nettverk i næringslivet, både lokalt og nasjonalt. Vi hadde lenge tenkt på å utvide virksomheten til Kristiansand, og nå fikk vi en god anledning til å gjøre det, sier Monsen.

Men de er fullt klar over at det kan bli tøft, og har fått med seg at kommunikasjonsbransjen i Kristiansand har vært gjennom noen turbulente år.

— Jeg tror likevel mange kjenner på at vi representerer en kompetanse som det er behov for her nede. Ta Node for eksempel, de er i utrolig vekst om dagen og vil nok i stadig større grad være avhengig av et mer dedikert samspill mellom det regionale og det nasjonale. Der kommer vi inn, sier Vadseth.

Medieerfaring

First House jobber i skjæringspunktet mellom næringslivet, byråkrati og offentlig sektor, hvor de er med på å påvirke ulike prosesser gjennom rådgivning.

— For min del er det fantastisk moro å bli en del av First House- laget, de er utrolig profesjonelle og ledende på det de driver med. Personlig blir det nok mest aktuelt å jobbe inn mot mediebransjen, påpeker Torjussen, som gikk ut av Schibsted- systemet like før jul, etter 17 år som toppleder i mediebransjen.

Det er primært han som kommer til å holde fortet på Sørlandet, mens de to andre vil fortsette å pendle til hovedkontoret i Oslo noen dager i uka, ettersom de fremdeles har store deler av kundebasen der.

— Men målet er på sikt å kunne fokusere mer og mer på Sørlandet, og ta flere oppdrag her, sier Monsen.

- Hva med kundelistene? Dere har fått mye pepper for hemmelighold?

— For oss er det ingen policy at kundene må være hemmelige, det der er en myte. Flere av kundene våre er kjente, og vi oppfordrer også kundene våre til å være åpne om det. Men på lik linje med advokater og revisorer, så må vi respektere at enkelte kunder ikke ønsker å være det, eller kan være det, som for eksempel børsnoterte selskaper, sier Monsen.

Fire om etableringen i Kristiansand:

tulla_wahlstedt.jpg

— Vågalt valg

— Det er ikke tvil om at det er tøft i markedet nå. I tillegg er relativt liten betalingsvilje blant kundene, så First House kan nok få det litt tøft med tanke på det prissjiktet de ligger i. Det er et ganske vågalt valg av dem. Jeg vet ikke om jeg ville satset sparepengene mine på noe lignende, sier Tulla Wahlstedt , daglig leder i Aptum kommunikasjon.

— Men sett fra et konkurranseståsted, er det bra at de starter opp her. Det virker skjerpende og er med på å profesjonalisere bransjen.

fundament 3.jpg Foto: Lars Hoen

— Vil nok få en tøff start

— Jeg synes det er veldig bra at de etablerer seg her, fordi det er med på å heve profesjonaliteten i bransjen. Dessuten er de ingen direkte konkurrent til oss, selv om våre tjenesteområder tangerer hverandre - vi jobber mer mot reklame, sier Pål Gravdahl , daglig leder i Fundament.

— Men de vil nok få en tøff start. Konkurransesitasjonen i bransjen er veldig tøff, man må belage seg på å legge ned stor salgsinnsats på relativt små prosjekter.

rune røiseland.jpg Foto: Ordkraft

— Kritisk til hemmelig kundeliste

— First House er et firma jeg er ganske kritisk til fordi de praktiserer hemmelige kundelister, og det mener jeg det er mye problemer knyttet til. De gjør bransjen vår en stor bjørnetjeneste, sier Rune Røiseland , daglig leder i Ordkraft.

— Når det er sagt, vil de sikkert finne sin nisje her nede av kunder som er interessert i å kjøpe tjenestene deres. Men de etablerer seg i en bransje som har vært gjennom noen ganske tøffe år.

- Samarbeider allerede

— Markedet har vært litt ustabilt de siste årene, men helt galt er det ikke. For øvrig så samarbeider vi med First House allerede på flere prosjekter, og det har vi veldig god erfaring med. Jeg synes det er spennende å få inn nye aktører i bransjen, sier Ole Alexandersen, daglig leder i Mediepartner.