Moskvaskolen granskes nå for misbruk av offentlige midler. Elevenes erfaringer tilsier at det også kan reises spørsmål ved den faglige driften av Moskvaskolen. Skolen er drevet av Skedsmo videregående i samarbeid med russerne.

- Du fikk litt for mye ansvar for egen læring, uten at jeg tror det var tenkt slik. Oppfølgingen var dårlig. Og lærerne som kom på inspeksjon fra Skedsmo, var ikke direkte edru. Noen av dem luktet sprit, sier Sandra Botnmark, som gikk på skolen i 2006-2007.

Hun karakteriserer mye av undervisningsopplegget som mangelfullt.

To rektorer sparket

For to uker siden gikk rektor Rune Grahn ved Skedsmo videregående skole av med øyeblikkelig virkning. Bakgrunnen er økonomiske misligheter avdekket ved Moskvaskolen. Grahn var initiativtager og drivende kraft gjennom en årrekke.

I Moskva satt medgründer, den russiske rektoren, og brukte penger på private fornøyelser som teaterbilletter, vodka, champagne, hundemat og parfyme — betalt av den norske staten og Skedsmo videregående. I helgen gikk også han av.

Slaktet av revisjonen

De norske styremedlemmene får slakt av fylkesrevisjonen for manglende kontroll. Fylkesrådmann Tron Bamrud forsvarte likevel styre­arbeidet deres på mandagens møte i kontrollutvalget.

- Veldig mye har gått på trygg skolefaglig drift. Og det er inntrykket mitt, at det har de klart!Gamle elever forteller en annen historie. Flere av dem har selv henvendt seg til Aftenposten, etter at vi omtalte den knusende revisjonsrapporten. Vi har kontaktet 10 av de i alt 40 norske elevene siden 1994. Én av dem ville ikke uttale seg. De ni andre har gitt nokså samstemte uttalelser. Noen ville være anonyme.

- Min erfaring er at opplegget var veldig løst, lite strukturert. Ja, useriøst rett og slett. Jeg ville ikke reist hvis jeg visste hvordan det var, sier en tidligere elev.

Fjernundervisning

Elevene skal gå i en russisk klasse, bo hos en russisk familie, få særlig undervisning i russisk og ta norsk og samfunnsfag som fjernundervisning fra Skedsmo.

Samtlige elever Aftenposten har vært i kontakt med, forteller at det fungerte ikke å gå i den russiske klassen. De hadde ikke nok russiskkunnskaper til å følge undervisningen. Mange hadde også et problematisk forhold til verts­familien.

Undervisningen i russisk, og i tysk eller engelsk, utelukkende for de norske, var den eneste undervisningen de fleste norske elever kunne følge på skolen.

Uvennlig vertskap

Bergenseren Kristina Leganger Iversen, fra 2007-2008-kullet, ble sammen med en annen elev plassert hos en enslig lege som var lite vennlig mot dem. De bodde halvannen time fra skolen.

- Vi brukte tre timer om dagen på buss og bane. Og når det ikke fungerte med den russiske klassen, ble vi sittende alene å jobbe på skolen, sier Leganger Iversen.

Hun var én av to på sitt kull som reiste hjem for godt til jul, skuffet over opplegget.

Michael Næss Kristiansen, fra samme kull, sier at han i det store og hele var godt fornøyd.

- Mye var opp til deg selv, på godt og vondt. Men undervisningsopplegget var helt OK, og vertsfamilien min fungerte veldig bra, sier han.

Han trekker frem likevel et punkt som han mener ikke var bra:

- Når de norske lærerne fra Skedsmo videregående kom på besøk, hadde de et veldig høyt alkoholkonsum. Når de først kommer for å høre hvordan vi har det, er det greit at de ikke er beruset. Det var veldig mye drikking under besøkene deres, også i lunsjen.

Flere andre bekrefter at de har hatt møter med enkelte norske lærere, der lærerne har vært påvirket av alkohol.

Noen berømmer likevel gode norsk— og samfunnsfaglærere ved Skedsmo.

Privatister

En elev som vil være anonym, forteller at han endte opp med å gå opp som privatist i flere fag fordi opplegget var så dårlig.

Kristoffer Julian Lundin fra Tromsø, fra 2012-kullet, forteller:

- Opplegget var slapt og lite gjennomtenkt. Vi slapp unna med det meste. Opplegget krever stor selvstendighet. Men vi greide oss bra fordi vi var en sterk gruppe på fem elever fra Norge, hvorav to russiskfødte. Vi stilte krav og ble hørt.

Det eneste fellesfaget hans årskull hadde med den russiske klassen, var gym. Lundin hadde inntrykk av at den russiske klassen hadde et bedre opplegg enn nordmennene, og han kom til enhyggelig vertsfamilie.

Sandra Botnmark fra 2007-kullet mener ingen av studentene som har gått på skolen, er overrasket over at det er avdekket rot med økonomien.

- Ville du dratt i det hele tatt, hvis du visste det du vet nå?

-  Jeg ville nok gjort det. Men jeg vet ikke om jeg ville sendt ungene mine dit, for å si det sånn!

«Ingen konkrete saker»

«Man har ingen konkrete saker om at lærerne hadde et høyt alkoholkonsum når de kom til Moskva, men tar selvsagt sterkt avstand fra denne oppførselen og beklager dersom det har skjedd.»

Det sier fylkesrådmann i Akershus fylkeskommune Tron Ole Bamrud i en e-post til Aftenposten.

Avsatt Skedsmo-rektor ønsker ikke å kommentere saken, og den sittende skoleledelsen henviser alle kommentarer til Bambud.

Elevene blir «forberedt på at undervisningen blir annerledes og klart krever gode studieferdigheter. Å gjennomføre norsk videregående opplæring i et annet land krever også langt mer selvstudium», heter det.

Videre skriver Bamrud at elevene frem til juleferien skal være godt integrert i den russiske klassen:

«Skedsmo videregående har ingen skriftlige anmerkninger eller dokumentasjon på at denne ordningen ikke fungerer, og kan derfor ikke kommentere ytterligere.»

Skedsmo uttrykker ellers stor tillit til at den russiske skolen har ordnet med vertsfamilier, og med bytter «i de få tilfellene der det har skjedd», på en god måte.